وعده حمایت دراز مدت ریشی سوناک از اوکراین پس از حمله‌های گسترده پهپادی

زلنسکی می‌گوید ارتش این کشور۸۰ پهپاد ساخت ایران را در جریان حمله‌های بی‌امان شبانه اخیر سرنگون کرد

سوناک گفت که اوکراین می‌تواند روی حمایت درازمدت بریتانیا حساب کند-HENRY NICHOLLS / POOL / AFP

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریشی سوناک، نخست‌وزیربریتانیا، به ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش، گفته است که پس از حمله پهپادی به اوکراین می‌تواند روی حمایت بریتانیا در درازمدت حساب کند.

دفتر ریشی سوناک در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگوی رهبران بریتانیا و اوکراین که اوایل روز سه‌شنبه سوم ژانویه منتشر شد، گفت: «رهبران درباره حمله‌های پهپادی نفرت‌انگیز روزهای اخیر به اوکراین گفت‌وگو کردند.» طبق این بیانیه، نخست‌وزیر بریتانیا گفت همانطور که اخیرا تحویل بیش از یک هزار موشک ضدهوایی به اوکراین نشان داد، بریتانیا حمایت‌هایش از اوکراین را در دراز مدت ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت که در دو روز اول سال جدید میلادی که با حمله‌های بی‌امان شبانه پهپادها به شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های انرژی همراه بود، نیروهای این کشور بیش از ۸۰ پهپاد ساخت ایران را سرنگون کردند. سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که از ماه سپتامبر تاکنون، نیرهای مسلح اوکراین تقریبا ۵۰۰ پهپاد را سرنگون کردند.

مقام‌های اوکراینی گفتند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طرحی برای شتاب بخشیدن به جنگ فرسایشی در اوکراین دارد که شامل افزایش بمباران خاک اوکراین با پهپادهای انتحاری ساخت ایران است.

به نظر می‌رسد که این تصمیم پس از حمله‌های موشکلی روز دوشنبه اوکراین به مجتمعی در شهر «ماکیئیفکا» در شرق اوکراین که در کنترل روسیه است، گرفته شده است که در جریان آن، دست‌کم ۶۳ سرباز روس کشته شدند. مقام‌های اوکراینی گفتند که تعداد قربانیان بیشتر از ۴۰۰ نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چهار موشک با کلاهک انفجاری قوی به یک محل استقرار موقت سربازان در نزدیکی «ماکیئیفکا» اصابت کرد و باعث کشته شدن نظامیان روس شد. در این بیانیه آمده است که کی‌یف با شش گلوله راکتی نوع «هیمارس» ساخت ایالات متحده آمریکا، به پایگاه موقت یک واحد نیروهای مسلح روسیه حمله کرد و پدافند هوایی روسیه توانست دو موشک را سرنگون کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شبانه خود در اواخر روز دوشنبه گفت: «ما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه روسیه در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای طولانی‌مدت با استفاده از پهپادهای شاهد است.» زلنسکی همچنین گفت که هدف روسیه به زانو درآوردن مقاومت اوکراین با «خسته‌کردن مردم ما، دفاع هوایی ما و انرژی ما است».

برای ارتش روسیه، پهپادهای انفجاری دریافتی از ایران سلاحی ارزان است که باعث ایجاد ترش در میان سربازان و غیرنظامیان اوکراینی می‌شود. ایالات متحده آمریکا و متحدانش با جمهوری اسلامی ایران بر سر نقش تهران در ارائه پهپادها به مسکو، وارد درگیری لفظی شده‌اند.  

استفاده از پهپادها برای بمباران اوکراین علاوه بر تلاش برای از بین بردن مقاومت مردم در برابر تهاجم روسیه، شبکه برق اوکراین را هدف قرار داده است تا غیرنظامیان را تحت فشار سرمای زمستان قرار دهد. روسیه از اکتبر ۲۰۲۲، تقریبا هر هفته حمله‌های هوایی علیه منابع برق و آب اوکراین انجام داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را به «تروریسم انرژی» متهم کرده‌ است، زیرا بمباران زیرساخت‌های انرژی کشور باعث شده است که در دمای زیر صفر زمستان اوکراین، بسیاری از مردم بدون سوخت و امکان گرمایش خانه‌هایشان زندگی کنند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند که مسکو در تلاش برای تضعیف روحیه مقاومت مردم اوکراین، «زمستان را به سلاح تبدیل کرده است».