«بحران جدی» آب در تهران: آب سد لتیان تا ۸۹ روز دیگر تمام می‌شود

مسئولان می‌گویند این میزان کاهش آب در پنجاه سال اخیر سابقه نداشته است

خبرنگار شبکه خبر صدا و سیما: «اینقدر دریاچه کوچک شده که نمی‌توانم بگویم سد است»_Waterhouse

شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۱۲ دی (دوم ژانویه ۲۰۲۳)، گزارش داد حجم ذخایر سدهای تهران به ۲۶۷ میلیون متر مکعب رسیده که صرفا معادل مصرف ۸۹ روز تهران است. به گزارش این شبکه به نقل از مقام‌های مسئول نهادهای تامین آب، این کاهش در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه است.

یک خبرنگار این شبکه به نام سلیمی با حضور در کف دریاچه سد لتیان، یادآوری کرد که همین امر، از وخیم بودن اوضاع خبر می‌دهد؛ یعنی دریاچه اینقدر خشک شده است که خبرنگار می‌تواند در کف آن حضور یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلیمی گفت: «اینقدر دریاچه کوچک شده که نمی‌توانم بگویم سد است… امیدوارم با دیدن این صحنه‌ها همه به هم کمک کنیم تا انشالله این شرایط کمبود آب را سپری کنیم.» او تاکید کرد که در طول ۱۲ سالی که خبرنگار حوزه نیرو بوده و بارها به لتیان آمده، تاکنون شاهد چنین صحنه‌ای نبوده است.

آب تهران علاوه بر لتیان، از طریق چهار سد دیگر تامین می‌شود: امیرکبیر، ماملو، طالقان و لار. سلیمی گفت که بقیه سدها هم شرایط مشابهی دارند و وضع سد لار از لتیان هم بدتر است. او گفت که آب تهران در حال حاضر با کمک آب چاه و حتی استفاده از سهمیه‌ آب چاه کشاورزی تامین می‌شود، و از مردم خواست که مصرف خود را کاهش دهند. به گفته این خبرنگار، نرخ کنونی مصرف ۳۸ هزار لیتر در ثانیه است و برای پایدار شدن، باید به ۳۵ هزار لیتر در ثانیه کاهش یابد.

وب‌سایت رکنا با اشاره به این خبر تیتر زد: «بحران آب در تهران جدی شد». این رسانه یادآوری کرد که این سومین سال متوالی است که تهران با مشکل آبی و خشکسالی مواجه می‌شود.