برگزاری تجمعات ایرانیان مقیم خارج از کشور

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید بیش از صدنفر در اعتراضات ایران کشته شدند

در حالی که خیابان‌های ایران چند روزی‌ست که شاهد درگیری و اعتراضات خیابانی‌ست و قطعی گسترده اینترنت هم باعث شده تا صدای اعتراض مردم خیلی به گوش جهانیان نرسد، بسیاری از ایرانیان ساکن شهرهای اروپا در حمایت از اعتراضات مردمی به خیابان‌ها آمدند تا همبستگی خود با هم‌وطنان خود را اعلام کنند. 

امروز ویدیو‌های زیادی از تجمعات ایرانیان ساکن فرانسه، آلمان، ایتالیا، دانمارک و هلند منتشر شد که در آن تجمع‌کنندگان ضمن اعلام همبستگی با مردم ساکن ایران علیه سرکوب شدید مردم توسط نیروهای جمهوری اسلامی شعارهای اعتراضی سردادند. 

ایرانیان ساکن شهرهای «رم» و «میلان» و «پاریس» و «هامبورگ» و «هانوفر» و «آمستردام» در تجمعات خود به قطع شدن اینترنت در ایران نیز اشاره داشتند و این کار را مصداق سرکوب کامل شهروندان ایرانی اعلام کردند. 

قرار است فردا نیز ایرانیان ساکن نیویورک در آمریکا با تجمع مقابل سازمان ملل اعتراض خود به سرکوب وحشیانه مردم توسط نیروهای جمهوری اسلامی را اعلام کنند.

ایرانیان خارج از کشور با برجسته کردن ماجرای قطع شدن اینترنت در ایران خواستار حمایت جهانی از مردم ایران شدند که در چهار روز گذشته تمامی مسیرهای ارتباطی آنان با جهان بیرون قطع شده است.

امروز دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به حوادث ایران از به کار بردن مهمات جنگی علیه معترضان ایرانی به شدت ابراز نگرانی کرد و از مقام‌های ایران خواست در توسل به زور خویشتن‌داری کنند.

«روپرت کلویل»، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که «این سازمان گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن ده‌ها نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته در ایران دریافت کرده وحجم تلفات بسیار جدی است». روپرت کلویل از مقام‌‎های ایران خواست که خدمات اینترنتی را که از روز شنبه قطع شده دوباره برقرار کنند و حق معترضان برای آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر و هم‌زمان با واکنش ایرانیان خارج از کشور به اعتراضات گسترده در ایران، «استف بلاک» وزیر خارجه هلند در دیدار با با هیأت ایرانی، از اوضاع این روزهای ایران ابراز نگرانی کرده است. 

این مقام هلندی با انتشار تصویری از دیدار با «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشته است: «مردم ایران مستحق آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز هستند. دیروز در گفت‌وگوهایم با معاون وزیر خارجه [ایران]، نگرانی‌هایم را مطرح کردم».


سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که در اعتراضات مردم ایران در شهرهای مختلف کشور ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر ایران کشته شده‌اند. عفو بین‌الملل هم‌چنین گفته که باور دارد این آمار کم‌تر از واقعیت رخ داده است. این سازمان حقوق بشری با تفکیک کشته‌شدها در شهرهای مختلف اعلام کرده است که استان خوزستان بیشترین تعداد کشته‌شده‌ها را داشته است. 

این درحالی‌ست که هنوز و با گذشت چهار روز از شروع اعتراضات مردمی، گزارش‌هایی از بالارفتن تعداد کشته‌شده‌ها منتشر می‌شود. مقامات جمهوری اسلامی از اعلام دقیق آمار کشته‌شدگان و مجروحین امتناع می‌کنند. فرماندار «ماهشهر» اعلام کرد که آمار تلفات جانی در این شهر را بعدا اعلام خواهد کرد. تنها خبرگزاری فارس اعلام کرد که «تلفات جانی» در این اعتراضات نسبت به اعتراضات دی‌ماه بیشتر بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از فعالان سیاسی خارج از ایران نسبت به پوشش ضعیف اتفاقات ایران از سوی رسانه‌های جهان گلایه دارند. شدت اتفاقات در ایران و خشونت بیش از حد نیروهای حکومتی علیه شهروندان آن‌طور که باید در هیچ‌یک از رسانه‌های معتبر جهان بازتاب نداشته است. به زعم بسیاری از فعالان سیاسی حجم سرکوب‌ها در شهرهای مختلف ایران و هم‌چنین آمارهای مربوط به کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر بسیار بیشتر از آن چیزی‌ست که در رسانه‌ها عنوان می‌شود. 

بیشتر از