کشف گور دسته‌جمعی با ۱۸ جسد در پایگاه سابق داعش در لیبی

این اجساد در منطقه «سبعا» در شهر «سرت» کشف شد و نمونه‌هایی از استخوان‌های اجساد با هدف شناسایی، جمع‌آوری شده است

Mahmud TURKIA / AFP یک گور دسته جمعی در شهر «ترهونه»، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ 

مقامات لیبی روز یکشنبه اعلام کردند، ۱۸ جسد را در یک گور دسته‌جمعی در یکی از پایگاه‌های سابق گروه دولت اسلامی (داعش) پیدا کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان مفقودین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجساد در منطقه «سبعا» در شهر «سرت»، در نوار ساحلی لیبی کشف شده است. این سازمان افزود که اجساد کشف شده به یک بیمارستان محلی منتقل شدند.

در بیانیه سازمان مفقودین آمده است که نمونه‌هایی از استخوان‌های اجساد کشف شده با هدف شناسایی اجساد، جمع‌آوری شده است اما جزئیات بیشتری درباره علت مرگ این افراد ارائه نکرد.

شهر «سرت»، زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در کنترل شبه‌نظامیان داعش بود. این شبه‌نظامیان به همراه القاعده، در میان هرج‌ومرجی که در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و مداخله نظامی ناتو، جایی در لیبی غنی از نفت برای خود پیدا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شبه‌نظامیان سرانجام در دسامبر ۲۰۱۶ به دست نیروهای لیبیایی متحد دولت تحت حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس و با حمایت ایالات متحده آمریکا از شهر بیرون رانده شدند.

در حال حاضر صدها جنگجوی سابق داعش همچنان در زندان‌های لیبی زندانی‌اند و بسیاری از آنها در انتظار محاکمه بسر می‌برند. از زمان سرنگونی و قتل معمر قذافی، لیبی بین مقامات رقیب تقسیم شده است. شهر «سرت» در حال حاضر تحت کنترل نیروهای وفادار به خلیقه حفتر، رهبر نظامی لیبیایی است که در شرق کشور مستقر است.

اخیرا چندین گور دسته‌جمعی در سراسر لیبی کشف شده است. در ماه اکتبر، مقامات گفتند که ۴۲ جسد را در یک گور دسته‌جمعی در یک مدرسه در شهر «سرت» یافته‌اند. در دسامبر ۲۰۱۸، اجساد بیش از ۳۰ مرد در نزدیکی «سرت» کشف شد که گمان می‌رود اجساد گروهی از مسیحیان اتیوپیایی باشد که جنگجویان داعش در ویدیویی که سال‌ها قبل منتشر کردند، اعدام کردند. همچنین در شهر «ترهونه» در غرب لیبی پس از عقب‌نشینی جنگجویان شبه‌نظامی وفادار به خلیفه حیفر از این منطقه در ژوئن ۲۰۲۰، صدها جسد در چندین قبر دسته جمعی کشف شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی روی آرامش ندیده است و به میدان تاخت‌وتاز گروه‌های گوناگون مسلح تبدیل شده است. تلاش‌ها برای انتقال دموکراتیک در این کشور همچون افغانستان با شکست همراه بوده است و گروه‌های مختلف تاکنون موفق به پایه‌گذاری دولتی منسجم و مورد توافق همه گروه‌ها نشده‌اند.

بیشتر از جهان