کابل سال نو میلادی را با انفجار آغاز کرد

مقام‌های طالبان می‌گویند این انفجار ۱۰ کشته به جا گذاشته است

طالبان به‌طور معمول تلاش می‌کنند حوادث تروریستی را از چشم رسانه‌ها پنهان نگه دارند- Twitter/ @Ehsan_NL

ساکنان مناطق اطراف فرودگاه کابل روز اول ژانویه ۲۰۲۳، حوالی ساعت ۸ صبح به‌وقت محلی،  از وقوع انفجاری شدید در این شهر خبر دادند. شدت این انفجار به‌حدی بود که ساکنان غرب کابل نیز صدای آن را شنیدند. شاهدان عینی با انتشار تصاویری از انفجار در رسانه‌های اجتماعی، نوشتند که عامل این انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده و حمله انتحاری بوده است. شاهدان همچنین از تلفات بالای این حادثه خبر می‌دهند.

مقام‌های طالبان درست دو ساعت پس از این انفجار، وقوع آن را تایید کردند. عبدالنافع تکاور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، ضمن تایید این حادثه، به رسانه‌ها گفت که انفجار در نخستین ایست‌بازرسی ورودی به فرودگاه کابل رخ داده است.

تکاور بدون ارائه جزئیاتی درباره این انفجار، اعلام کرد که این حادثه تلفاتی نیز داشته که بیشتر آنان غیرنظامیان‌اند. او تعداد تلفات ذکر نکرد؛ با این حال، برخی رسانه‌های خارجی شمار کشته‌های این حادثه را ۱۰ تن و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۱۰ تن اعلام کرده‌اند. شبکه الجزیره به نقل از منابع بیمارستانی در کابل نوشت که تاکنون مرگ ۱۰ تن در این حادثه تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین گفته می‌شود در نزدیکی ساختمان وزارت کشور طالبان که مجاور فرودگاه کابل قرار دارد، آتش‌سوزی رخ داده است. به گفته شاهدان عینی، جنگجویان طالبان محل حادثه را مسدود کرده‌اند و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند به محل برود، اما صدای آژیر آمبولانس‌های در حال تردد شنیده می‌شود.

گفته می‌شود تدابیر امنیتی در اطراف فرودگاه کابل بسیار شدید است، اما انفجار صبح یکشنبه از ضعف امنیتی گروه طالبان پرده برمی‌دارد. در این منطقه، در کنار فرودگاه کابل، هم ساختمان وزارت کشور و هم مقر مرکزی ارتش قرار دارند.

طالبان به‌طور معمول تلاش می‌کنند حوادث تروریستی را از چشم رسانه‌ها پنهان نگه دارند. آنان در ارائه اطلاعات نیز صداقت ندارند و به همین دلیل، احتمال تغییر در تعداد تلفات و جزئیات انفجار صبح یکشنبه وجود دارد.

فرودگاه کابل پیش از این نیز هدف حملات انتحاری زیادی قرار گرفته بود. خونین‌ترین حمله انتحاری به فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ و حین عملیات تخلیه دولت آمریکا و هم‌پیمان‌هایش صورت گرفت. دو حمله‌کننده انتحاری ۲۷ اوت ۲۰۲۱ خود را در میان ازدحام هزاران شهروند افغانستان که در تلاش برای خروج از کشور بودند، منفجر کردند. این حادثه بیشتر از ۲۰۰ کشته به جا گذاشت که ۱۳ سرباز ارتش آمریکا نیز در میان کشته‌شدگان بودند.

بیشتر از جهان