چین سفیر خود در واشنگتن را به‌عنوان وزیر خارجه معرفی کرد

وزیر خارجه جدید چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن برای حل تمامی چالش‌های مشترک بشریت، «دیپلماسی چینی»، «خرد چینی» و «قدرت چینی» ارائه می‌دهد

کین گنگ در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، سخنگوی وزارت خارجه چین بود - Catalina Fragoso  via AFP

در میانه رقابت‌های چین و آمریکا، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین نماینده خود در واشنگتن و سفیر این کشور در ایالات متحده را به‌عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد. از کین گنگ، به عنوان دستیار مورد اعتماد شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، نام می‌برند.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه ۳۰ دسامبر (نهم دی‌ماه) در گزارشی نوشت:  کین گنگ ۵۶ ساله، جایگزین وانگ یی، ۶۹ ساله می‌شود که در یک دهه گذشته، در مقام یازدهمین وزیر خارجه چین، در دولت شی جین پینگ حضور داشت.

وانگ یی، در اکتبر گذشته ارتقا مقام یافت و به عضویت «دفتر سیاسی حزب کمونیست چین» انتخاب شد. انتظار می‌رود او در آینده نقش برجسته‌تری در سیاست خارجی چین ایفا کند.

وزیر خارجه جدید چین، در نخستین موضع‌گیری خود در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن برای حل تمامی چالش‌های مشترک بشریت، «دیپلماسی چینی»، «خرد چینی»، «ابتکارعمل چینی» و «قدرت چینی» ارائه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش شامگاه جمعه خود نوشت: هرچند دوره سفارت کین گنگ در ایالات متحده، به‌نسبت سفیر قبلی چین در واشنگتن، کوتاه بود و او در همین مدت تلاش کرد تا لحن خوش‌بینانه‌ای در قبال روابط چین و ایالات متحده به‌کار بگیرد اما واقعیت این است که دوره سفارت ۱۷ماهه او در واشنگتن، با یکی از بدترین دوران روابط دو ابرقدرت همزمان بود.

وزیر خارجه جدید چین، پیشتر در دستگاه وزارت خارجه این کشور سمت‌های مختلف و زیادی داشته است و به‌نسبت سریع پیشرفت کرده است.

کین گنگ در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، سخنگوی وزارت خارجه چین بود و در مقام افسر ارشد پروتکل‌های دیپلماتیک، تجربه زیادی از مذاکرات رئيس‌جمهوری چین با رهبران جهان دارد.

به‌گزارش برخی از رسانه‌های آمریکایی، انتخاب کین گنگ، در مقام وزیر خارجه، می‌تواند نشانه‌ دولت شی جین پینگ، به‌قصد بهبود روابط با ایالات متحده باشد.

بیشتر از جهان