افغان‌ها در روند تخلیه، ۲۶۰ میلیون دلار به کمپ‌های نظامی آمریکا خسارت وارد کردند

در جریان دو هفته عملیات نظامی تخلیه افغانستان، حدود ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان از این کشور خارج شدند

در گزارش بازرس کل پنتاگون آمده است، کمپ‌های نظامی که پناهجویان افغان را در خود جا داده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند-BERTRAND GUAY / AFP

بر اساس گزارش پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده که در ماه اوت ۲۰۲۱ و پس از سقوط کابل به دست طالبان، میزبان هزاران شهروند افغان بودند، حدود ۲۶۰ میلیون دلار خسارت دیده‌اند.

سایت «میلیتاری» که اخبار نظامی را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت: «بازرس کل پنتاگون دریافته است که پایگاه‌های نظامی که ده‌ها هزار پناهجوی افغان را در خود جای داده‌اند، تقریبا ۲۶۰ میلیون دلار خسارت متحمل شده‌اند که در برخی موارد ساختمان‌ها تا زمانی که تعمیرات زیادی در دیوارها و لوله‌کشی انجام نشود، برای سربازان قابل استفاده نیست.»

حدود ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان که جانشان به‌دلیل سلطه طالبان در خطر افتاده بود، طی دو هفته عملیات نظامی تخلیه کابل، با پروازهای نظامی از افغانستان خارج شدند و به کمپ‌های نظامی آمریکا در کشورهای مختلف منتقل شدند. بیشتر این افراد طی هفته‌ها و ماه‌های بعد از عملیات تخلیه، به کمپ‌های نظامی در داخل آمریکا منتقل شدند، اما شماری از آنان هنوز در کمپ‌های موقت در امارات متحده عربی، قطر و آلبانی باقی مانده‌اند.

بازرس کل پنتاگون مدعی شد که افغان‌های ساکن در کمپ‌های نظامی در داخل و خارج از آمریکا، بخش‌هایی از ساختمان‌های این کمپ‌ها را فرسوده و تخریب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش بازرس کل پنتاگون آمده است کمپ‌های نظامی که پناهجویان افغان را در خود جا داده بودند، به تعمیر و بازسازی نیاز دارند و پنجره‌ها، درها، تشک‌ها، مبلمان و لوله‎‌کشی‌های ساختمان‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین آسیب به پایگاه‌های نظامی در تگزاس، ویسکانسین، نیوجرسی، ویرجینیا، نیومکزیکو و ایندیانا وارد شده که پنتاگون به‌تازگی برای تعمیر آنان پول درخواست کرده است.

نیروهای آمریکایی به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند. پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت، دو هفته طول کشید تا روند خروج نظامیان خارجی و بخشی از متحدان داخلی آنان تکمیل شود. بسیاری از منتقدان دولت بایدن خروج آمریکا را از افغانستان «غیرمسئولانه و فاجعه‌بار» توصیف کردند. در جریان عملیات تخلیه در روز ۲۶ اوت در حالی که هزاران زن و مرد افغان برای خروج از افغانستان به فرودگاه کابل هجوم برده بودند، بمب‌گذار انتحاری داعش که ۱۵ اوت به‌دست نیروهای طالبان از زندان آزاد شده بود، خودش را میان جمعی از مردم و نظامیان آمریکایی منفجر کرد که به کشته شدن ۱۷۰ شهروند افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد.

با وجودی که دولت آمریکا متعهد شده بود حامی حقوق بشر و آزادی‌های انسانی در افغانستان باقی می‌ماند، اما طالبان پس از سلطه بر افغانستان با صدور فرمان‌های پی‌درپی، تمامی آزادی‌های مدنی و سیاسی، فعالیت‌های حقوق بشری و دادخواهی زنان را با سرکوب و تهدید متوقف کردند.

آمریکا در این مدت در فهرست نخستین اهداکنندگان کمک‌های نقدی به افغانستان قرار دارد، اما فرمان‌های محدودکننده طالبان علیه زنان و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان را تنها با انتشار چند بیانیه محکوم کرده است.

بیشتر از جهان