حنای پس از عید؛ آمریکا حالا از شیوه تخلیه افغان‌ها ناراضی است

سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند ۷۵ درصد افغان‌های انتقال یافته به آمریکا فاقد مدرک‌اند

WAKIL KOHSAR / AFP

حدود سه ماه پس از پایان روند تخلیه افغانستان، رسانه‌های آمریکایی به‌تازگی موج جدیدی از انتقادها از دولت بایدن به دلیل نحوه انتقال افغان‌ها از کشور به آمریکا را متوجه کاخ سفید کرده‌اند. واشنگتن اگزاماینر، هفته‌نامه چاپ واشنگتن، در مطلبی به نقل از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره نوشته است که دولت آمریکا بدون بررسی مدارک افغان‌ها، آنان را از داخل خاک این کشور به آمریکا انتقال داده است.

به نوشته این هفته‌نامه، سناتورهای جمهوری‌خواه دولت را به بررسی نکردن مدارک افغان‌هایی که از این کشور خارج کرده‌اند، متهم کرده و گفته‌اند که در این روند، تنها از سیستم غربالگری که اطلاعات این افراد را با داده‌های موجود در فهرست جنایتکاران و تروریست‌ها مقایسه می‌کند، استفاده شده است.

گفته می‌شود که در جریان تخلیه افغانستان، با ده‌ها هزار افغان حضوری مصاحبه شده اما مسئولان مربوطه این مصاحبه‌ها را بررسی نکرده‌اند و در نتیجه درست بررسی نشدن مدارک افغان‌ها، در حال حاضر ۷۵ درصد کسانی که هیچ‌ مدرکی ندارند، به آمریکا رسیده‌اند. بنا بر اعلام مقام‌های مسئول در آمریکا، از مجموع ۸۲ هزار افغان که به آمریکا وارد شده‌اند، تنها ۹ هزار نفر یا شهروند آمریکا بوده‌ یا اقامت دائم این کشور را داشته‌اند و بقیه افغان‌هایی‌اند که هنوز مشخص نیست صلاحیت اقامت در آمریکا را دارند یا خیر.

سناتورهای جمهوری‌خواه بر این باورند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سیاست‌های سنتی آمریکا در زمینه مهاجرت به این کشور را نقض کرده است و تعدادی از افغان‌هایی که بدون بررسی‌های لازم به آمریکا وارد شده‌اند، برای امنیت این کشور خطرآفرین‌اند و در حال حاضر حداقل ۱۰ مورد از چنین افرادی در آمریکا بازداشت شده‌اند که اصولا نباید به این کشور وارد می‌شدند.

تخلیه افغان‌هایی که خود را در نظام طالبانی در معرض خطر می‌دیدند، یکی از پیچیده‌ترین برنامه‌های تخلیه در عصر حاضر بوده است. دولت آمریکا و متحدانش طی ۱۵ روز بیش از ۱۲۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کردند اما هرج‌ومرج در جریان خروج از افغانستان باعث شد تا هزاران افغان که هیچ‌ خطری آنان را تهدید نمی‌کرد هم از این کشور خارج شوند. در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی ویدیوهایی از افرادی منتشر شده که در اطراف فرودگاه کابل پرسه می‌زدند و حالا در کشورهای خارجی حضور دارند.

پس از پایان روند خروج از افغانستان، دولت آمریکا تازه متوجه شد که هزاران تن از کسانی که باید از افغانستان خارج می‌شدند، هنوز داخل این کشور مانده‌اند؛ به همین دلیل روند تخلیه بار دیگر از سر گرفته شد اما اشتباه نهادهایی که باعث شدند تعدادی از افغان‌های بدون مدرک به آمریکا برسند، به توقف روند انتقال افغان‌ها از کمپ‌های موقت کشورهایی چون قطر، امارات متحده عربی، اروپای شرقی و آفریقا به آمریکا منجر شد. این در حالی است که در این کمپ‌ها افغان‌هایی حضور دارند که مدرک ویزای خاص (siv) یا حتی گرین کارت‌ دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها داخل خاک خود نیز سردرگم شده‌اند که با این حجم از افغان‌هایی که نباید به این کشور وارد می‌شدند، چه باید بکنند. برخی افغان‌هایی که بی هیچ مدرکی از افغانستان خارج شدند، حالا ادعا می‌کنند که از افرادی‌اند که حضورشان در افغانستان خطر جانی به همراه دارد. حتی تعدادی هویت افراد دیگر را برای خود اختیار کرده‌اند. یک شهروند افغان که هنوز در این کشور حضور دارد، می‌گوید که وقتی برای انتقال اقدام کرده و مدارک خود را فرستاده، مشخص شده که فرد دیگر همراه با خانواده‌اش به نام او از افغانستان خارج شده است.

با این حال با توجه به اینکه تمامی افغان‌های که از آن کشور تخلیه شده‌اند، با هواپیماهای آمریکایی یا از طریق نهادهای در خدمت دولت آمریکا، به خارج منتقل شده‌اند، آمریکا مجبور است برای اسکان مجدد آنان راهی بیابد. به همین دلیل حالا دولت آمریکا به افغان‌های باقیمانده در کمپ‌ کشورهای دوم اعلام کرده است که احتمال دارد روند انتقال آنان به آمریکا ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد؛ مسئله‌ای که تعادل و آرامش روانی افغان‌های حاضر در این کمپ‌ها را بر هم زده است.