ازبکستان شربت سرفه هندی را عامل مرگ دست‌کم ۱۸ کودک می‌داند

پیش‌تر گامبیا هم شربت تولید یک شرکت داروسازی هندی دیگر را با مرگ ۷۰ کودک مرتبط دانسته بود

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد که در تعدادی از این شربت‌ها، اتیلن گلیکول یافت شده است، ماده‌ای سمی که در آماده‌سازی دارو به کار می‌رود‌ـ MILAN BERCKMANS / AFP

ازبکستان مدعی شد که دست‌کم ۱۸ کودک در این کشور پس از مصرف شربت‌های ساخت هند، جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، کودکان از شربت سرفه داک-۱ مکس (Doc-1 Max) تولید ماریون بایوتک (Marion Biotech)، شرکت داروسازی هندی مستقر در نویدا، واقع در شمال ایالت اوتار پرادش در حومه دهلی نو، پایتخت هند، استفاده کرده بودند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این شربت‌‌های سرفه که در وب‌سایت این شرکت به‌عنوان داروی درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا به فروش می‌رسند، بدون تجویز پزشک و به پیشنهاد داروخانه‌‌های محلی و با دوزهای بیش از میزان توصیه‌شده برای کودکان، به آن‌ها داده می‌شوند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، ۱۸ نفر از ۲۱ کودکی که هنگام ابتلا به بیماری حاد تنفسی این شربت را خورده بودند، پس از مصرف آن جانشان را از دست دادند. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد که در تعدادی از این شربت‌ها، اتیلن گلیکول (ethylene glycol) یافت شده است، ماده‌ای سمی که در آماده‌سازی به کار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، فوری مشخص نشد که آیا همه یا تعدادی از کودکان از یک مجموعه شربت مشکوک خورده‌اند یا بیش از میزان استاندارد مصرف کرده‌ بودند یا هر دو. این وزارتخانه روز سه‌شنبه در بیانیه‌اش اعلام کرد این شربت را شرکت کورامکس مدیکال به ازبکستان وارد کرده بود.

تاکنون، شرکت ماریون بایوتک، کورامکس مدیکال‌ ماریون بایوتک (Quramax MedicalMarion Biotech) و وزارت بهداشت هند بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند. اما یک منبع وزارت بهداشت به رویترز گفت که آن‌ها در حال بررسی این موضوع‌اند و هند برای اطمینان از کیفیت بالای استانداردها، بازرسی از برخی کارخانه‌های دارو در سراسر این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی (NDTV) گروه‌هایی از سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو، نهاد نظارتی داروسازی در هند، و اداره کنترل و صدور مجوز داروی اوتار پرادش هم تحقیق مشترکی انجام خواهند داد.

وزارت بهداشت ازبکستان اعلام کرد که هفت کارمند این وزارتخانه را به‌دلیل سهل‌انگاری در بررسی به‌موقع موارد مرگ‌ومیر و انجام اقدام‌های لازم، اخراج کرده است. این کشور همچنین از خارج کردن قرص‌ها و شربت‌های داک-۱ مکس از تمام داروخانه‌ها خبر داد.

این حادثه پس از گزارش‌ مرگ دست‌کم ۷۰ کودک در گامبیا در ارتباط با شربت‌های سرفه و سرماخوردگی‌ ساخت شرکت میدن فارماسوتیکالز با مسئولیت محدود (Maiden Pharmaceuticals Limited) در دهلی رخ می‌دهد.

با این حال، این شرکت و مقام‌های هندی مشکل‌دار بودن این داروها را رد کرده‌اند. دولت هند به سازمان بهداشت جهانی گفت که این شربت‌‌های سرفه‌ «فوری و نابهنگام» به این حادثه مربوط شده‌ و در نتیجه، بر وجهه صنعت داروسازی این کشور تاثیر «نامساعد» گذاشته‌اند.

یک کمیته پارلمانی در گامبیا به دولت توصیه کرد علیه شرکت میدن فارماسوتیکالز اقدام قانونی کند.

صادرات داروی هند که به‌عنوان «داروخانه جهان» شناخته می‌شود، در یک دهه گذشته بیش از دو برابر شده و در سال مالی گذشته، به ۲۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

تاکنون، شرکت ماریون بایوتک، کورامکس مدیکال‌ ماریون بایوتک (Quramax MedicalMarion Biotech) و وزارت بهداشت هند بیانیه‌ای صادر نکرده‌اند. اما یک منبع وزارت بهداشت به رویترز گفت که آن‌ها در حال بررسی این موضوع‌اند و هند برای اطمینان از کیفیت بالای استانداردها، بازرسی از برخی کارخانه‌های دارو در سراسر این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی (NDTV) گروه‌هایی از سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو، نهاد نظارتی داروسازی در هند، و اداره کنترل و صدور مجوز داروی اوتار پرادش هم تحقیق مشترکی انجام خواهند داد.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان