مکه و مدینه قطب اقتصادی جهان اسلام خواهند شد

قرارداد مشارکت اتاق‌ بازرگانی‌های مکه و مدینه با اتاق بازرگانی سازمان همکاری اسلامی این هفته امضا می‌شود

اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸.۸ درصد رشد کرد_ AFP

عربستان سعودی به دنبال تبدیل مکه و مدینه به مرکزی برای فعالیت‌های مالی و تجاری در جهان اسلام است.

به گزارش الشرق الاوسط، به‌زودی سه نهاد اقتصادی با هم متحد می‌شوند تا دو شهر مکه و مدینه را به مرکز فعالیت‌های تجاری و محیطی برای گسترش دانش مرتبط با جهان اسلام تبدیل کنند.

عربستان سعودی روز چهارشنبه رویداد مهمی را در مکه برگزار می‌کند که طی آن، تفاهمنامه مشارکت اتاق‌ بازرگانی‌های مکه و مدینه با اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی سازمان همکاری اسلامی در حضور نمایندگان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی و تعدادی از دیپلمات‌ها، امضا خواهد شد.

به گفته عبدالله صالح کامل، رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مکه، هدف از این توافق، ارائه پشتیبانی لجستیکی در مکه و مدینه از طریق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی یکپارچه برای رویدادهای جهانی است. این مقام اقتصادی عربستان افزود: «چنین مشارکتی با میزبانی تعدادی از نمایشگاه‌ها، گردهمایی‌ها، کارگاه‌های آموزشی و گفت‌وگو با تصمیم‌گیرندگان جهان اسلام انجام می‌شود و امیدواریم به سودآوری بخش‌های تجاری فعال در عربستان سعودی کمک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منیر بن سعد، رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مدینه، نیز تاکید کرد که مشارکت این سه اتاق بازرگانی دستاوردهای فرهنگی و شهری بسیاری خواهد داشت و چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی را محقق می‌کند.

در همین حال، یوسف خلاوی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی سازمان همکاری اسلامی، گفت: «با این مشارکت، به دنبال برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه مفاهیم جدید کسب‌وکار، برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ها در سطح بین‌المللی و ایجاد مراکز دائمی برای تهیه گزارش‌های تخصصی اقتصادی و توسعه مطالعات‌ایم.»

ریاض برای مقابله با چالش‌های گوناگونی که کشورهای مختلف را به دلیل شرایط کنونی جهان، درگیر کرده، ابتکارهای متعددی به کار بسته است. از جمله این ابتکارها می‌توان به راه‌اندازی بسته‌های محرک و فعال‌سازی ابزارهای حمایتی برای شهروندان این کشور و بخش خصوصی اشاره کرد. مقام‌های عربستان سعودی تاکید دارند که این کشور به اجرای برنامه‌های چشم‌انداز، ادامه اصلاحات و توسعه جایگاه اقتصادی خود ادامه خواهد داد.

پادشاهی سعودی در چند سال گذشته تلاش کرده در مسیر خروج از اقتصاد نفتی و تک‌قطبی گام بردارد و در همین راستا، برنامه‌هایی را اعلام کرده است که چشم‌انداز اقتصادی عربستان سعودی در ۱۰ سال آینده را ترسیم می‌کند.

 بر اساس براوردهای رسمی منتشرشده در روز یکشنبه، اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸.۸ درصد رشد کرده است. داده‌هایی که عربستان سعودی منتشر کرد، نشان می‌دهد فعالیت‌های نفتی این کشور در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴.۲ درصد رشد داشته و در همین حال، تولید ناخالص داخلی هم با رشد شش درصدی در فعالیت‌های غیرنفتی، تقویت شده است.

بیشتر از جهان