چین تلاش می‌کند سالمندانش را واکسینه کند اما بسیاری تمایلی ندارند

تمام افرادی که واکسن‌های سینوفارم و سینوواک چینی تزریق کردند، به اثربخشی این واکسن‌ها تردید دارند

شیوع دوباره بیماری در مناطق مختلف کشور چین نشان داد که واکسن‌های این کشور در مقابل کرونا اثربخشی مناسب را ندارندـSTR / AFP

مقام‌های چینی خانه به خانه به دنبال افراد بالای ۶۰ سال می‌گردند تا آن‌ها را واکسینه کنند، اما با وجود افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور، شایعه‌هایی درباره تب، لخته شدن خون و سایر عوارض جانبی واکسن‌ها، سالمندان را بسیار نگران کرده است. لی لیانشنگ، شهروند ۶۴ ساله، می‌گوید: «وقتی مردم در مورد چنین حوادثی می‌شنوند، ممکن است حاضر نباشند واکسینه شوند.» لی پیش از اينکه کرونا بگيرد واکسینه شده بود. او چند روز پس از مبارزه ۱۰ روزه‌اش با این ویروس، هنوز گلودرد و سرفه دارد. لی گفت که این بیماری مثل یک «سرماخوردگی طبیعی» با تب خفیف است.

چین هم‌اکنون به جای اقدام‌های سختگیرانه پیشین، مانند کشورهای دیگر، شروع به درمان افراد مبتلا کرده است و با کاهش سختگیری‌های قوانین مربوط به آزمایش، قرنطینه و سفر، می‌کوشد از کند شدن رشد اقتصادش جلوگیری کند. این تغییر سیاست، بیمارستان‌ها را مملو از بیماران تب‌دار و دارای تنگی‌نفس کرده است. کمیسیون ملی بهداشت چین از ۲۹ نوامبر، برای بالا بردن نرخ واکسیناسیون در میان چینی‌های مسن اقدام کرد. به باور کارشناسان بهداشتی و درمانی، برای جلوگیری از یک بحران مراقبت‌های بهداشتی، این اقدام بسیار مهم است. این در عین حال، این امر همچنین بزرگ‌ترین چالش در برابر حزب کمونیست حاکم است که برای لغو آخرین و سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های ضد ویروسی جهان،  باید از آن عبور کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به کمیته‌های محله‌ای، که پایین‌ترین سطح دولت را تشکیل می‌دهند، دستور داده شده است که تمام افراد ۶۵ سال و بالاتر را پیدا، و وضعیت سلامتی‌شان را پیگیری کنند. رسانه‌های دولتی این اقدام را «کار ایدئولوژیک» لابی‌گری ساکنان می‌نامند تا بستگان سالمند خود را برای واکسینه شدن متقاعد کنند. در پکن، پایتخت چین، کمیته محله لیولیبون برای دریافت دو دوز واکسن و یک واکسن تقویتی، به مردم بیش از ۶۰ تا ۵۰۰ یوان (۷۰ دلار) قول کمک داده است. با این حال، در اوایل همه‌گیری کرونا، تمام افرادی که واکسن‌های سینوفارم و سینوواک چینی زده بودند، به اثربخشی این واکسنها تردید داشتند. مردم تصور می‌کردند که با دریافت دو دوز واکسن کرونا در مقابل این بیماری ایمن خواهند شد. اما شیوع دوباره بیماری در مناطق مختلف چین نشان داد که واکسن‌های این کشور از اثربخشی مناسب در مقابل کرونا برخوردار نیستند.

بن کاولینگ، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه هنگ‌کنگ، در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز، این موضوع را تایید کرد و گفت که هرچند واکسن‌های چینی در جلوگیری از ابتلای شدید به بیماری موثر بودند، اثربخشی لازم را برای پیشگیری از ابتلا نداشتند. در گزارش فایننشال‌تایمز همچنین آمده است که به‌دلیل اثربخش نبودن واکسن‌ها، حتی اقدام‌های سخت‌گیرانه برای پیشگیری از بیماری نیز نتوانسته است از شیوع دوباره آن جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز از کشورهایی است که به طرز گسترده‌ای این نوع واکسن را از چین وارد و استفاده کرده است. نکته قابل ‌توجه این است که دوز سوم واکسن در ایران نیز از نوع سینوفارم ساخت چین بود. این در حالی است که کشورهایی مثل سنگاپور، امارات متحده عربی و بحرین، برای دوز سوم یکی از واکسن‌های معتبر مانند فایزر را انتخاب کردند. اما به دلیل فرمان علی خامنه‌ای، واردات واکسن‌های معتبر غربی به ایران ممنوع است.

بیشتر از جهان