طالبان: جمهوری اسلامی بهتر است به فکر زنان معترض ایرانی باشد

جمهوری اسلامی ایران خواهان تداوم تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان شد

نعیم وردک از جمهوری اسلامی خواست مشکلات خود را به افغانستان نفرستد و در امور داخلی افغانستان دخالت نکند-KARIM JAAFAR / AFP

پس از شکل‌گیری واکنش جهانی به اقدام طالبان مبنی بر بستن در دانشگاه‌های افغانستان به روی دختران، این گروه در قبال برخی اظهارات مقام‌های دولت‌های جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، موضع‌گیری کردند.

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و سرپرست سفارت افغانستان در دوحه، در توییتر به اظهارات مقام‎‌های جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. او شامگاه یکشنبه، ۴ دی‌ نوشت: «همسایه‌هایی ما که با استفاده از تاخیر موقت در روند تحصیلی دختران افغان در امور داخلی ما دخالت می‌کنند، بهتر است ابتدا خواهران معترض و ناراضی خود را قانع کنند و سعی نکنند به نام همدردی مشکلات داخلی خود را به کشور ما بیاورند و میان افغان‌ها تفرقه و بی‌اعتمادی ایجاد کنند.»

این توییت نعیم وردک اشاره‌ای کنایه‌آمیز به اعتراض‌های گسترده مردم ایران است که طی ۱۰۰ روز گذشته و در پی کشته شدن مهسا امینی به دلیل آنچه جمهوری اسلامی «بدحجابی» او عنوان کرد، در سراسر ایران ادامه دارد. او در این توییت، از جمهوری اسلامی خواست مشکلات خود را به سمت افغانستان نفرستد و در امور داخلی افغانستان دخالت نکند.

هم‌زمان با واکنش‌های جهانی در قبال دستور طالبان برای ممانعت از تحصیل دختران در دانشگاه، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز به این تصمیم واکنش نشان دادند. نخستین واکنش از طرف وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بود و ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، در بیانیه‌ای، ممانعت دختران افغان از تحصیل در دانشگاه را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متاسف شده است.» کنعانی افزود که جمهوری اسلامی امیدوار است مقام‌های افغانستان با رفع موانع، به‌سرعت زمینه ازسرگیری تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان دختر این کشور در تمام مقاطع تحصیلی را فراهم آورند تا آنان بتوانند ضمن بهره‌مندی از حق تحصیل علم و دانش، در توسعه و شکوفایی افغانستان نقش موثرتری داشته باشند.

به دنبال واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی دیگر ایران نیز به این مسئله واکنش نشان دادند. مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفت که در اسلام، آموزش جنسیت ندارد و همه می‌توانند فارغ از جنسیت، تحصیل کنند. او همچنین گفت که دانشگاه‌های غیردولتی ایران می‌توانند زمینه ادامه تحصیل دانشجویان دختر افغانستان را فراهم کنند.

هم‌زمان، مقام های دانشگاه پیام‌نور ایران هم اعلام کردند که زمینه ادامه تحصیل مجازی دختران افغانستان را که از تحصیل محروم شده‌اند، میسر خواهند کرد.

با اینکه مقام‌های طالبان به اظهارات برخی مقام‌های کشورهای مختلف جهان در مورد تصمیم ممانعت از تحصیل دختران واکنش نشان دادند، این واکنش در قبال جمهوری اسلامی که رابطه نسبتا گرمی با طالبان دارد، تندتر بود. این در حالی است که لحن مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال این دستور ملایم‌تر بود.

بیشتر از جهان