تغییر قوانین تعظیم و ادای احترام در دربار بریتانیا پس از درگذشت ملکه

از آنجایی که مگان مارکل در خانواده سلطنتی به دنیا نیامده بود، پس از آشنایی با شاهزاده هری از او انتظار می‌رفت که تقریبا به همه تعظیم کند

ترزا می از سیاستمدارانی است که کرنش را به روش قدیمی اجرا می‌کند - Dominic Lipinski / POOL / AFP

خاطره‌ای که مگان مارکل در مستند «هری و مگان» از اولین دیدارش با ملکه فقید بریتانیا و «اجرای ناشیانه تشریفات» تعریف کرد، به یکی از چالش‌برانگیزترین رسوم دربار بریتانیا  اشاره دارد: نحوه ادای احترام به اعضای خانواده سلطنتی.

مگان مارکل در این مستند می‌گوید شاهزاده هری تنها دقایقی قبل از دیدار غیرمنتظره آن‌ها با ملکه از او پرسید آیا چیزی درباره «کرنش» می‌داند یا خیر.

مگان که دومین عروس شاه چارلز است مانند کیت میدلتون از خانواده‌ غیر درباری به خانواده سلطنتی بریتانیا پیوست. زمانی که کیت میدلتون، که اکنون شاهدخت ولز است، با شاهزاده ویلیام ازدواج کرد، بر اساس موقعیت او در سلسله مراتب که به «ترتیب تقدم» معروف است، باید به همه تعظیم می‌کرد. اما حالا به عنوان همسر ولیعهد رتبه‌اش تغییر کرده است.

بریتانیا در چهار ماهی که از مرگ ملکه الیزابت دوم گذشته، تغییرات بسیاری را شاهد بوده است؛ چه در بخش‌های دولتی و سرود ملی و چاپ اسکناس و ضرب سکه و چه در تشریفات درباری از جمله اینکه چه کسی باید به چه کسی و چقدر تعظیم کند.

به گزارش تلگراف، بر اساس سندی که منشی خصوصی ملکه فقید در سال ۲۰۰۵ تهیه کرد، انتظار می‌رود که زنان سلطنتی به یکدیگر تعظیم کنند که این عمل با قرار دادن یک پا پشت دیگری و خم کردن زانوی جلویی صورت می‌گیرد. این سند با عنوان «تقدم خانواده سلطنتی برای رعایت در دربار»، فهرستی مختصر از زنان سلطنتی و تقدم و تاخر مقام آن‌ها نسبت به یکدیگر را نشان می‌دهد.

در حالی که زنان خانواده باید دائم حواسشان به این باشد که چه کسی وارد و چه کسی خارج می‌شود (چون سلسله مراتب برای زنان و قوانین تعظیم در حضور مردان خانواده تغییر می‌کند) مردان خانواده سلطنتی به‌سادگی به نشانه احترام، سرشان را اندکی خم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان حیات ملکه الیزابت دوم، همه باید به او تعظیم می‌کردند، زیرا او در بالاترین مرتبه قرار داشت. اما در رده‌های پس از او، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شد و اکنون پس از مرگ ملکه، ترتیب تقدم هم به‌ناچار تغییر خواهد کرد. در حال حاضر، ترتیب تقدم زنان خانواده سلطنتی به این صورت است: کامیلا(ملکه همسر)، کاترین (شاهدخت ولز)، مگان (دوشس ساسکس)، شارلوت و لیلی‌بت (نوه‌های مونث شاه)، سوفی(همسر شاهزاده ادوارد)، شاهدخت آن (خواهر شاه)، فرزندان مونث شاهزاده اندرو، آن و ادوارد (برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌های شاه) و شاهزاده سارا( خواهرزاده ملکه فقید).

زمانی که کامیلا در سال ۲۰۰۵ با شاهزاده ولز در آن زمان ازدواج کرد، از اعضای خانواده سلطنتی از جمله شاهدخت آن، انتظار می‌رفت که به او به عنوان همسر وارث تاج‌وتخت، تعظیم کنند. اما با در نظر گرفتن شرایط ازدواج آن‌ها و نیز سردی روابط و بی‌علاقگی برخی از اعضای دربار به همسر دوم پادشاه، به نظر می‌رسد که ملکه فقید برای جلوگیری از ناراحتی بیشتر، ترتیب را به هم زد. به این ترتیب، شاهدخت‌های خونی، یعنی آن‌هایی که در خانواده سلطنتی به دنیا آمده بودند مانند آن، الکساندرا، بئاتریس و یوژنی به ترتیب اولویت، جلوتر از کامیلا قرار گرفتند اما مثلا ترتیب تقدم سوفی وسکس (عروس ملکه) که از خون سلطنتی نیست، تغییری نکرد.

در سال ۲۰۱۲، یک سال پس از ازدواج شاهزاده ویلیام با کیت، این ترتیب دوباره عوض شد تا کیت را نیز در بر بگیرد. از کیت انتظار می‌رفت که مقابل شاهدخت‌های خونی مانند آن و بئاتریس و یوژنی تعظیم کند مگر آنکه شوهرش کنارش باشد. اگر کیت و ویلیام با هم بودند، کیت فقط باید به شاهدخت آن و شاهدخت الکساندرا ادای احترام می‌کرد، نه دختران یورک؛ زیرا حضور شوهرش او را در رده‌ای بالاتر از آن‌ها قرار می‌داد.

از آنجایی که مگان مارکل در خانواده سلطنتی به دنیا نیامده بود، پس از آشنایی با شاهزاده هری از او انتظار می‌رفت که تقریبا به همه تعظیم کند، مگر اینکه شاهزاده هری با او باشد؛ در این صورت او از بئاتریس و یوژنی جلوتر قرار می‌گرفت اما همچنان مجبور بود به شاهدخت آن، شاهدخت الکساندرا و کیت تعظیم کند، زیرا مقام شاهزاده ویلیام از برادرش بالاتر بود. در حال حاضر مقام کامیلا، ملکه‌ همسر از شاهدخت آن پیشی گرفته و اکنون همه زنان سلطنتی باید به او ادای احترام کنند.

یکی از منابع نزدیک به خانواده سلطنتی به نشریه تلگراف می‌گوید برخورد آن‌ها با یکدیگر را شاهد بوده است و آن‌ها در جمع خود، مخصوصا در حضور ملکه، نیز این قوانین را رعایت می‌کردند.

از آنجایی که اینک شاه چارلز سوم به سلطنت رسیده و کامیلا ملکه همسر شده است، آیا او اکنون از دربار می‌خواهد که سند جدیدی تهیه کند و سلسله تقدم را از نو بنویسد؟ این مهم‌ترین برنامه پیش رو برای تاج‌گذاری شاه چارلز سوم است و افراد خانواده باید آگاه باشند که در این مراسم به چه ترتیبی حاضر شوند و به چه کسانی ادای احترام کنند.

قوانین ادای احترام برای مردم بریتانیا چگونه است؟

مقامات رسمی و سیاستمداران بریتانیا در زمان دیدارهای رسمی با اعضای خانواده سلطنتی، احترام رسمی را به جا می‌آورند گرچه نوع آن بستگی به انتخاب خودشان دارد. ترزا می از سیاستمدارانی بود که کرنش را به روش قدیمی که شامل خم شدن کامل پاها بود اجرا می‌کرد.  لیز تراس، آخرین نخست وزیری بود که به خدمت ملکه رسید و روش مدرن تری که تنها یک کرنش کوتاه بود را برای ادای احترام به ملکه برگزید. 

بر اساس قوانین تشریفات دربار بریتانیا، «هنگام ملاقات با ملکه یا یکی از اعضای خانواده سلطنتی، هیچ اجبار رفتاری وجود ندارد» اما برای افرادی که مایل‌اند رسوم سنتی را رعایت کنند، مواردی بیان شده‌اند و زنان می‌توانند به یک تعظیم کوتاه و مردان به خم کردن سر بسنده کنند. 

در برخی رویدادها که اعضای خانواده سلطنتی حضور دارند، به مردم اعلام می‌شوند که آن‌ها را لمس نکنند، با نام کوچک خطابشان نکنند و تنها در صورتی مجازند با آن‌ها دست بدهند که عضو خانواده سلطنتی در این امر پیشقدم شده باشد.

در یکی از بازدیدهای رسمی شاهزاده ویلیام در سال ۲۰۱۸ کارت‌هایی درباره نحوه برخورد با او میان جمعیت پخش شد. به گفته خبرنگار مجله پیپل، شاهزاده ویلیام در آن زمان به شوخی گفت که این قوانین باید به‌روز شوند.

بیشتر از زندگی