اعتراض علیه طالبان؛ دانشگاه‌های گرم‌سیر افغانستان تعطیل شد

سخنگوی وزارتخانه تحصیلات عالیه طالبان، گفت دانشگاه‌ها برای یک هفته به‌خاطر عدم آمادگی تعطیل شدند؛ هرچند او علت تصمیم این وزارتخانه را مشخص نکرد

طالبان بیش از یک‌ونیم سال می‌شود که در افغانستان حاکمیت دارند و در این مدت محدودیت شدید بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع کردند- AFP

وزارت تحصیلات عالی طالبان شنبه، ۳ دی (۲۴ دسامبر) اعلام کرد دانشگاه‌ها واقع در استان‌های گرم‌سیر افغانستان برای یک هفته تعطیل شده است.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی این وزارتخانه طالبان، به رسانه‌های محلی گفت دانشگاه‌ها برای یک هفته به‌خاطر عدم آمادگی تعطیل شدند؛ هرچند او علت این تصمیم وزارت تحصیلات عالیه را مشخص نکرد.

اما در واکنش به محرومیت دختران از آموزش، ده‌ها استاد دانشگاه‌های افغانستان از کارشان استعفا دادند و شماری از دانشجویان در چندین استان دست به اعتراض زدند و از طالبان خواستند که در تصمیم‌ خود در این مورد تجدید نظر کنند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز ۲۹ آذر، با صدور ابلاغیه‌‌ای، به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد تحصیل دختران در دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

بر پایه اطلاعات مندرج در ابلاغیه مذکور، این تصمیم از سوی هیئت دولت طالبان اتخاذ شده است.

پس از صدور این دستور، طالبان آموزش دختران در مراکز آموزشی را منع کرده و ورود زنان به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را ممنوع اعلام کردند؛ محدودیتی که مشمول تمامی استادان، کارمندان اداری و حتی کارمندهای بخش تنظیف نیز می‌شود.

وزارت اقتصاد طالبان همچنین در روز شنبه با ارسال نامه‎‌ای به سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد باید کار زنان در این سازمان‌ها متوقف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه در توجیه دستور مورد نظر نوشت: «در این اواخر، شکایات جدی، مبنی بر عدم رعایت حجاب اسلامی و سایر قوانین و مقررات نافذه امارت مرتبط به این امر در سطح کارکرد طبقه اناث در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی به ملاحظه رسیده است.»

اما زنان در مقابل می‌گویند این ادعای طالبان «نادرست» و بهانه‌ی برای محرومیت‌ کردن آنها از کار در اداره‌های دولتی و خصوصی است.

همچنین وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان در حساب توییتری خود اعلام کرد «دختران بالغ» نمی‌توانند به مساجد و حسینیه‌هایی داخل شوند که در آن مدارس دختران بالغ وجود دارد. در بخشی از توییت منتشر شده در حساب کاربری این وزارتخانه چنین آمده است: «در مورد سایر مدارس دینی زنانه که در مساجد نیستند، چیزی گفته نشده است.»

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان، که در حال حاضر به‌وسیله طالبان اداره می‌شود، گفت در نظام آموزشی دانشگاه‌ها رشته‌هایی وجود دارد که «درخور شان، عزت و وقار زنان نیست و با فرهنگ افغانی سازگاری ندارد، مثل اینجنیری زراعت [مهندسی کشاورزی] و برخی دیگر رشته‌ها.»

بیش از یک سال‌ونیم از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع کردند. طالبان رفتن زنان را به باشگاه‌های ورزشی، حمام، پارک‌های تفریحی و سفر بدون داشتن محرم شرعی را منع کرده بودند.

طالبان با منع کار کردن زنان در اداره‌های غیر دولتی خصوصی و خارجی باعث افزایش بیکاری در افغانستان شدند. این در حالی است که میلیون‌ها تن از شهروندهای افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه در فصل سرما نیاز دارند و این محرومیت طالبان، زندگی را برای بسیاری از خانواده‌ها سخت‎‌تر کرده است.

بیشتر از