قطر از حمله به نفتکش ها در سواحل امارات اطلاع داشته است

دوحه، به تأمین مالی گروه های افراطی متهم است

کارکنان بندر فجیره از یک کشتی که در ماه مه گذشته هدف حمله قرار گرفت، عکس می گیرند. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) ‏

پس از گذشت حدود 7 ماه از حمله به چهار کشتی نفتکش در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی، پایگاه خبری فاکس نیوز به تازگی گزارشی را منتشر کرده است مبنی بر این که دولت قطر از حمله ایران به کشتی های نفتکش یاد شده، اطلاع داشته اما از این که موضوع را به متحدان آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی خود اطلاع دهد، خودداری کرده است.

در این حادثه که در ماه مه گذشته صورت گرفت دو نفتکش "المرزوقه و امجاد" مربوط به عربستان سعودی، نفتکش "ای میشیل" از امارات متحده عربی و نفتکش "اندریا ویکتوری" از کشور نروژ در نزدیکی بندر فجیره و در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند.

برخی گزارش های اطلاعاتی نشان می دهد که واحد دریایی نیروی قدس سپاه پاسداران که ایالات متحده آن را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد، مسئول این حمله است در گزارش علاوه شده است که رژیم ایران و قطر هر دو از این اقدام سپاه پاسداران اطلاع داشتند.

در گذشته نیز ‏ شماری از مقامات آمریکایی، دولت ایران را مسئول این حمله می دانستند اما جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده تأکید داشت که حمله به چهار کشتی نفتکش یاد شده از سوی دولت ایران و توسط مین های دریایی صورت گرفته است.

در همین حال، نتالی ژولیت، سناتور فرانسوی با اشاره به این مسئله گفت پس از دیدن گزارش اخیر، واقعاً احساس نگرانی کرده است. وی علاوه کرد: "قصد دارم با همکارانم در کشورهای دیگر مانند بریتانیا که با خاورمیانه در ارتباط هستند در این زمینه صحبت کنم و البته این گزارش را به رئیس امنیت ملی و وزیر دفاع کشور ارسال خواهم کرد."

خانم ژولیت که ریاست کمیسیون تحقیق درباره شبکه های جهادی در اروپا را به دوش داشته و گزارشی های را در مورد تأمین منابع مالی تروریسم به ناتو تهیه کرده است، می گوید که گزارش اطلاعاتی اخیر به مقامات امنیتی فرانسه داده شده و تحقیقات در مورد محتوای این گزارش تا هنوز جریان دارد.

پس از این که رژیم ایران دست به حرکت های تهدید آمیز در منطقه زده و حرکت کشتی رانی در آب های خلیج فارس را با خطر جدی رو به رو کرد، روابط میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد بحران شد، در این میان، دولت قطر به جای این که در کنار کشورهای همسایه عربی قرار گیرد، در صدد توسعه و تحکیم روابط با تهران برآمد.

البته ایران در حالی دست به اقدامات تهدید آمیز در خلیج فارس می زند که پایگاه های نظامی نیروهای خارجی در سواحل خلیج فارس مستقر هستند. فرانسه یک پایگاه نظامی در ابوظبی دارد و نیروهای بریتانیا نیز در برخی از نقاط امارات متحده عربی حضور دارند، افزون برآن، قطر نیز میزبان بزرگ ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه یعنی پایگاه نظامی العدید است.

اتهامات اخیر علیه دولت قطر در حالی صورت می گیرد که این کشور به تأمین مالی گروه های افراطی نیز متهم شده و روابط میان دوحه و واشنگتن وارد یک مرحله ای کاملا حساس شده است. 

گیراد مولر، وزیر همکاری ‌های اقتصادی و توسعه آلمان در سال 2014، قطر را متهم به تأمین مالی سازمان تروریستی داعش کرده و افزود که جز قطر، هیچ کشور دیگری تروریست های داعش را حمایت مالی و نظامی نمی کند و جامعه جهانی در تعامل با این گونه کشورها دچار مشکل خواهد بود.

از سوی دیگر و با آن که تنش میان ایران و ایالات متحده در اوج گیری بوده و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج از توافق نامه هسته ای گرفته است اما قطر سعی دارد روابط خود را با دولتی توسعه دهد که متهم به توطئه چینی و انجام عملیات خرابکارانه در سطح منطقه است. البته هدف قرار دادن تأسیسات نفتی در عربستان سعودی که در چهاردهم ماه سپتامبر گذشته صورت گرفت، آخرین حمله ای بود که دولت ایران متهم به انجام آن است.

شکی نیست که تصمیم کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین، برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر ناشی از اقدامات دولت قطر برای حمایت گروه های افراطی و تأمین مالی آن ها می باشد. در پی همین اقدامات تهدید آمیز قطر و تلاش های پیوسته دوحه برای تأمین مالی گروه های افراطی از جمله گروه اخوان المسلمین که عربستان سعودی آن ها را به عنوان گروه های تروریستی معرفی کرده است، کشورهای یاد شده افزون بر قطع رابطه سیاسی با قطر، تصمیم گرفتند دیگر به هواپیماها و کشتی های قطری اجازه استفاده از حریم هوایی و دریایی خود را ندهند، چنانچه عربستان سعودی نیز یگانه گذرگاه مرز زمینی خود با قطر را مسدود کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که خبرهای در مورد احتمال آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به گوش می رسد و تردیدی نیست که اطلاعات فاش شده در مورد دسیسه های قطر و ایران منجر به افزایش مجدد نگرانی ها می شود، به ویژه این که اغلب اقدامات ایران در منطقه تهدیدی برای ثبات و استقرار کشورهای این حوزه به شمار می رود.

البته اتهامات علیه دولت قطر زمانی افزایش یافت که اقدام قطر به پرداخت مبالغ مالی هنگفت به گروه های افراطی از طریق بانک قطری "الریان" افشا شد، همچنان روزنامه نیویورک تایمز گزارشی را نشر کرده است که نشان می دهد دوحه در حمله تروریستی که چندی پیش در کشور سومالی اتفاق افتاد، همکاری داشته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia