اعتراض دانشجویان هرات به منع تحصیل دختران؛ شماری از معترضان بازداشت شدند

طالبان با اسلحه، شلاق و ماشین آب‌پاش به معترضان حمله کردند

ده‌ها دختر و پسر دانشجو، روز شنبه ۳ دی‌ماه، در شهر هرات به خیابان رفتند تا اعتراضشان را به ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان اعلام کنند. نیروهای طالبان این تظاهرات را با خشونت سرکوب کردند و شماری از معترضان را نیز بازداشت کردند.

یک منبع آگاه از میان معترضان به ایندیپندنت فارسی گفت که دقایقی پس از تجمع دانشجویان در نزدیکی دفتر استاندار هرات، نیروهای طالبان با اسلحه، شلاق و ماشین آب‌پاش به آن‌ها حمله کردند.

تصاویری که به ایندیپندنت فارسی ارسال شده است، آثار ضربه‌های قنداق تفنگ و شلاق را بر بدن معترضان نشان می‌دهد.

دختران معترض در این تظاهرات فریاد «خسته‌ایم از جهالت» و «تحصیل حق ماست» سر‌دادند. یکی از معترضان در ویدیویی که به ایندیپندنت فارسی ارسال شده است، می‌گوید که دختران سلاحی ندارند و قصد هیچ شورشی هم ندارند، تنها حقشان را می‌خواهند. این معترض می‌گوید: «تحصیل حق ماست، در همه کشورهای اسلامی زنان تحصیل می‌کنند، آیا اسلام تنها در افغانستان است؟»

یکی از معترضان به ایندیپندنت فارسی گفت که افراد طالبان علاوه بر کتک زدن دانشجویان و استفاده از ماشین آب‌پاش، شماری از دختران و پسران دانشجو را که نمی‌خواستند متفرق شوند، سوار خودروهای نظامی کردند و با خود بردند. هنوز هویت این افراد مشخص نشده است و معلوم نیست کجا و در چه وضعیتی‌ قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پس از آنکه شامگاه روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، دستور منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را صادر کردند، صبح روز چهارشنبه به دانشگاه‌ها رفتند و دختران و زنان را به‌زور از دانشگاه بیرون کردند. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی در پی داشت.

ده‌ها تن از استادان مرد در دانشگاه‌های افغانستان در اعتراض به این تصمیم، از کارشان استعفا دادند. همچنین دانشجویان پسر در برخی از دانشگاه‌های کشور، کلاس‌های درسی را به‌ نشانه اعتراض ترک کردند و اعلام کردند که تا زمان بازگشت دختران به دانشگاه، در کلاس‌ها حاضر نخواهند شد.

در همین حال فعالان زن در کابل نیز، روز چهارشنبه ۳۰ آذر، در نزدیکی دانشگاه کابل تجمع اعتراضی برگزار کردند. این اعتراض نیز همچون اعتراض دختران در هرات، با خشونت سرکوب شد و زنان معترض برای ساعاتی در بازداشت طالبان بودند.

طالبان تاکنون به این واکنش‌ها پاسخی نداده‌اند و فقط بر تحکیم و اجرای تصمیم جدیدشان اصرار می‌کنند. ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، روز پنجشنبه یکم دی‌ماه، در جلسه‌ای به کارمندان وزارت تحصیلات عالی اعلام کرد که علاوه بر دانشجویان، کارمندان و استادان زن در دانشگاه‌ها نیز پس از این اجازه حضور در محل کارشان را ندارند.