دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی: در فرستادن هوادار سهمیه‌ای موفق نبودیم

«هر آماری که مسئولان از جام‌جهانی دادند دروغ بود، باید برای خیانت‌هایشان پاسخگو باشند»

به جای هواداران واقعی فوتبال، افراد وابسته به حکومت به قطر اعزام شدند-FADEL SENNA / AFP

حرمت‌الله رفیعی، رئیس دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی، از عملکرد مسئولان دولتی در جذب گردشگران خارجی جام‌جهانی و فرستادن هواداران سهمیه‌ای به قطر به‌شدت انتقاد کرد و گفت هر آماری که مسئولان در شش‌ هفت ماه گذشته داده‌اند، بدون استثنا دروغ بوده است و آنان باید برای زیاده‌خواهی‌ها و خیانت‌هایشان پاسخگو باشند. رفیعی از رسانه‌ها خواست این موضوع را به‌سادگی رها نکنند.

برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه، پایتخت قطر، فرصت ویژه‌ای برای کشورهای همسایه بود تا ظرفیت‌های جذب گردشگر خارجی‌ خود را بالا ببرند و برای تشویق تیم‌ ملی‌ خود هواداران بیشتری به دوحه اعزام کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران ماه‌ها پیش از برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی، تبلیغات وسیع در این زمینه را آغاز کرد و مدعی شد که در جلسه با مقام‌های قطری، به توافق‌هایی نیز دست یافته است.

استفاده از فرودگاه و هتل‌های کیش برای نقل‌وانتقال و اسکان تماشاگران خارجی فوتبال، فروش بلیت با قیمت مناسب به هواداران فوتبال از طریق فدراسیون، پرواز‌های اختصاصی رفت‌وبرگشت به دوحه و اعزام کشتی کروز از جمله وعده‌های مسئولان دولتی جمهوری اسلامی ایران بود که هیچ‌کدام به مرحله اجرا در نیامدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در مصاحبه با پایگاه خبری انتخاب، ضمن اشاره به این موارد گفت که سهم گردشگری ایران از رویداد بزرگ جام‌جهانی هیچ بوده است؛ در حالی‌ که هم دولت قبل و هم دولت فعلی، بارها از فراهم کردن امکانات و ایجاد آمادگی برای جذب گردشگران خارجی این رویداد سخن گفتند اما هزینه‌ای که برای چنین امکاناتی صرف کردند، هیچ سودی به دنبال نداشت.

به گفته رفیعی، در شرایطی که ایران در جذب گردشگر خارجی جام‌جهانی ناموفق بود، کشورهایی مانند عربستان سعودی و عمان تلاش کردند از فرصت برگزاری این رویداد در قطر استفاده و گردشگر جذب کنند.

رفیعی با بیان اینکه فاصله زمانی رفت‌وبرگشت از جزایر جنوبی ایران تا قطر به یک ساعت هم نمی‌رسد، گفت که مسئولان باید درباره بودجه‌هایی که گرفتند و هزینه‌هایی که کردند، پاسخگو باشد و اینکه الان بگویند نشد، پذیرفتنی نیست. او در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نه تنها در ورزش بلکه در اخلاق، سیاست و اقتصاد نیز بازنده بود، افزود: «کارهایی که انجام دادند، خیانت‌هایی که کردند و زیاده‌خواهی‌هایی که داشتند، در خیلی‌ جاها به عمد بود و نمی‌توان گفت که سهوا اتفاق افتاده است.»

بلیت هواداران به خودی‌ها رسید

فدراسیون فوتبال از ماه‌ها قبل از برگزاری اعلام کرده بود که با مساعدت فیفا بلیت‌هایی را با قیمت‌های مناسب در اختیار هواداران تیم فوتبال ایران قرار می‌دهد. چند ماه قبل از شروع جام‌جهانی، در حالی که فدراسیون فوتبال ادعا کرده بود تمامی بلیت‌ها فروش رفته‌اند، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه بلیت‌ها در اختیار افراد و گروه‌های وابسته به حکومت و خانواده‌های آنان قرار گرفته است. چند روز قبل از بازی‌ها نیز بازار سیاه فروش بلیت به راه افتاد. حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اذعان کردند اما فدراسیون فوتبال پاسخ روشنی نداد.

حرمت‌الله رفیعی در مصاحبه‌اش به این مسئله نیز اشاره کرد و گفت: «دوستان ما از فدراسیون از چند ماه قبل به‌کرات مصاحبه و عنوان می‌کردند که همه بلیت‌های جام‌جهانی را فروختیم و دیگر بلیتی وجود ندارد. پس چه اتفاقی افتاد که تا بازی دوم انجام نشده بود، بلیت در بازار سیاه پیدا می‌شد؟ بلیت‌ها کجا بودند؟»

او با انتقاد شدید از اینکه هزینه کردند اما به جای هواداران واقعی، افراد دیگری را بردند، گفت: «فدراسیون باید با سرافکندگی و شرمندگی جلو رسانه‌ها بنشیند و پاسخ مردم را بدهد؛ ولی می‌بینیم که قلدرمآبانه با مردم صحبت می‌کنند. به نظر من، رسانه‌ها نباید این موضوع را رها کنند.»

هواپیماها خالی رفتند و برگشتند

رئیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به نرخ بلیت پروازهای قطر در زمان جام‌جهانی فوتبال نیز پرداخت و درباره قیمت‌های نجومی آن از ماه‌ها پیش گفت: «پروازها را ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان نرخ گذاشتند؛ بعد شد هشت تا ۱۰ میلیون، مگر مسیر مشخص نیست؟ برای مقصد دور بخواهید برای چند ماه بعد بلیت بگیرید، نرخ‌ها مناسب است ولی هرچه به آن تاریخ نزدیک می‌شود، نرخ‌ها بالاتر می‌رود. حال در ایران ما دقیقا برعکس عمل می‌کنیم؛ از شش ماه قبل گران است و کسی نمی‌خرد، دم رفتن که می‌شود قیمت‌ها را ارزان می‌کنند.»

او ادامه داد: «هواپیمایی که باید پر می‌رفته، خالی رفته است. اول گفتند ۴۰۰ پرواز در روز و بعد شد ۲۰۰ پرواز در روز می‌فرستیم. آیا توانستید دو پرواز بفرستید؟ این آمارها را هم که ما ماه‌ها تکرار نکرده‌ایم. ما چند بار تذکر دادیم که با مردم صداقت داشته باشید ولی گوش شنوایی نبود.»

هیچ تماشاگری به کیش نیامد

رفیعی به هزینه‌های مربوط به اسکان تماشاگران خارجی در کیش هم اشاره کرد و گفت: «وقتی بودجه‌ای را برای جذب توریست پیش‌بینی و دریافت می‌کنید، حتما بسترش را فراهم کرده‌اید؛ مثلا من در بخش خصوصی اگر بخواهم مسافر بیاورم، قبلش هواپیما، هتل و ویزا را می‌گیرم و امکانات را فراهم می‌کنم بعد برایشان تبلیغات می‌کنم؛ اما در اینجا برعکسش رخ داده است؛ یعنی هزینه‌ها را انجام داده‌اند ولی برنامه‌ریزی نکرده‌اند چه تعداد مسافر می‌خواهند بیاورند؟ با کدام کشور صحبت و توافق کرده‌اند؟ کدام کشور قبول کرده است که اتباع خود را به ایران بیاورد؟»

رئیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در ادامه، به تبلیغات و هزینه‌های بسیار برای کشتی کروز ایرانی اشاره کرد و خطاب به مقام‌های دولتی گفت: «کشتی گرفته‌اید و این همه تبلیغات کرده‌اید. آیا این کشتی یک نفر مسافر جابه‌جا کرد؟ اگر نشد، چرا پس هزینه کرده‌اید؟»

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران از جمله رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی، ماه‌ها قبل از برگزاری جام‌جهانی وعده داده بودند که تماشاگران ایرانی می‌توانند با کشتی سامی (کروز ایرانی) به قطر سفر کنند و در همان کشتی که هتل دریایی نیز محسوب می‌شود، اقامت داشته باشند. با وجود تبلیغات وسیع برای این کشتی، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، در آستانه برگزاری رقابت‌ها خبر داد که قطر به کروز ایرانی اجازه پهلو گرفتن نداده است.