جام‌جهانی قطر؛ ادامه ناکامی‌ جمهوری اسلامی از بهره‌برداری‌های اقتصادی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران اعلام کرد که کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر برای جام جهانی حذف شده است

ایران به دلیل اوضاع سیاسی ناپایدار و محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود نتوانست توریست ورزشی از قطر جذب کند- تابناک

در آستانه بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در قطر، به نظر می‌رسد تقریبا تمام آرزو‌های مقام‌های جمهوری اسلامی چون برگزاری مشترک مسابقات با قطر، جذب گسترده توریست ورزشی، اسکان برخی تیم‌های ملی شرکت‌کننده در این رقابت‌ها و حضور گسترده تماشاگران ایرانی در قطر بر باد رفته و وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی در ایران باعث شده نه تماشاگر خارجی جام جهانی قطر به اقامت در هتل‌های کیش رغبتی داشته باشد و نه ایرانی‌های زیادی بخواهند تماشاگر این دوره از مسابقات باشند.

به واسطه اوضاع ناپایدار سیاسی در ایران و محدودیت‌های فراوان اجتماعی و فرهنگی، تقریبا هیچ تماشاگری خارجی حاضر نشد حتی برای یک شب هم که شده، در هتل‌های ایران اقامت کند. البته هشدار برخی کشور‌های غربی به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران و خروج از این کشور در اسرع وقت هم در این کسادی بی‌تاثیر نبود.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در کیش و برخی دیگر از شهر‌های جنوبی ایران، هتل‌ها نتوانسته‌اند حتی یک اتاق هم در اختیار تماشاگران خارجی قرار دهند. همین مسئله برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی را هم تحت تاثیر قرار داده است و آن‌ها هم برخلاف پیش‌بینی‌ها، موفق نشدند به اهداف موردانتظار خود برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت‌ها نقل‌وانتقال تماشاگران ایرانی و خارجی بود که تقریبا شکست خورده است و مسافران اندکی از آن استقبال کرده‌اند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، در این ارتباط اعلام کرد که کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر برای جام جهانی حذف شده است. اسعدی سامانی به ایسنا گفت: «۲۰۰ پرواز از ایران به قطر برنامه‌ریزی شد؛ اما تقاضای زیادی وجود ندارد و حتی تعداد شهرها هم از شش شهر به چهار شهر کاهش پیدا کرده است.»

او اضافه کرد: «آن‌طور که مسئولان تصور کرده بودند، برای حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی تقاضایی وجود ندارد.»

ابراهیم پور‌فرج، رئیس جامعه تورگردان‌های ایران، نیز پیش‌تر گفته بود که در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، گردشگری از قطر به ایران نخواهد آمد.

از طرفی، برخی گزارش‌ها از بی‌میلی ایرانی‌ها برای سفر به قطر برای تماشای مسابقات تیم ملی ایران حکایت دارد. سقوط ارزش پول ملی و به تبع آن، گران تمام شدن تماشای یک بازی جام جهانی، در کنار اعتراض‌های سراسری در ایران و بی‌رغبتی به تماشای مسابقات ورزشی از دیگر عوامل استقبال اندک ایرانی‌ها از این دوره از مسابقات‌اند.

بیست‌ودومین دوره چهارساله مسابقات جهانی قهرمانی فوتبال مردان قرار است از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان تا ۲۷ آذر) در قطر برگزار شود. تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از مسابقات، با تیم‌‌های آمریکا، انگلستان و ولز هم‌گروه است.

بیشتر از اقتصاد