جنگ لیزری معترضان با نیروهای سرکوبگر در شیلی

معترضان با لیزرهای دستی پهباد تجسسی پلیس ضد اغتشاش را سرنگون کردند

معترضان برای کاهش قدرت دید نیروهای سرکوبگر از لیرزهای دستی استفاده می‌کنند/Getty Images

ویدیوهایی که روز ۱۲ نوامبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است،  معترضانی را نشان می‌دهد که با غریو شادی روی دوربین‌های مدار بسته نیروهای امنیتی در سانتیاگو، پایتخت، نور لیزر انداخته‌اند. 

این ویدیو نشان می‌دهد که پهباد پلیس احتمالا به خاطر اختلال در حسگر (سنسور) آن، از کنترل خارج شده است و سقوط می‌کند. 

این رویداد، سه روز پس از اخطار پلیس شیلی در ارتباط با استفاده از لیزر علیه خلبانان هلی‌کوپتر رخ داده است. پلیس هشدار داده است که این عمل، به دلیل آن که «پرواز و امنیت جانی سرنشینان آن (هلیکوپترها) را تهدید می‌کند»، یک اقدام جنایتکارانه تلقی می‌شود. 

به نظر می‌رسد که تاکتیک استفاده از لیزر، از تظاهرات در هنگ کنک اقتباس شده است که در آن، معترضان برای ایجاد اختلال در دید نیروهای امنیتی و اجتناب از شناسایی چهره‌هاشان توسط دوربین‌های مدار بسته، از لیزرهای دستی استفاده کرده‌اند.

ویدیوی دیگری که تحت عنوان «مبارزه لیزری» روز سه شنبه از تظاهرات سانتیاگو در فیسبوک منتشر شد، نشان می‌دهد که در حالی که یک زره‌پوش به آتش کشیده شده است و در حال عقب نشینی است، تظاهرات‌کنندگان لیزرهای دستی‌شان را به سوی پلیس مسلح نشانه رفته‌اند.

تظاهرات در شیلی، ماه گذشته با اعتراض به افزایش قیمت بلیط مترو آغاز شد و به سرعت به صورت جنبشی عظیم علیه عدم تساوی گسترش یافت. در این اعتراض‌ها دستکم ۲۵ نفر کشته و هزاران تن مجروح شده‌اند. 

روز جمعه، احزاب عمده سیاسی شیلی در واکنش به اعتراض‌ها، خواهان یک قانون اساسی جدید شدند که جایگزین قانون اساسی کنونی شود. قانون اساسی کنونی در سال ۱۹۸۰ توسط دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه به کشور تحمیل شد.

لحظه‌ای که معترضان با «حمله» لیزری یک پهباد را در میدان پلازا سرنگون می کنند (ساعت ۲۱:۰۰)

 

توافق شده است که مردم شیلی در ماه آوریل سال ۲۰۲۰، در یک رفراندوم عمومی، در مورد پیش‌نویس قانون اساسی جدید رای دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدرو آلاستی، معلم ورزش ۳۶ ساله که در بعضی از اعتراض‌ها شرکت کرده است، می گوید:«آن‌ها چیزی را که مردم مدت‌هاست خواستار آنند، خواهند شنید.»

اما او می‌افزاید که بعید می‌داند این اقدام، به جنبش اعتراضی پایان دهد. آقای آلاستی می‌گوید: «تا زمانی که (دولت) راه‌حلی قاطع برای تقاضاهای مردم ارائه ندهد، مشکل می‌توان این (جنبش اعتراضی) را متوقف کرد.»

دولت آگوستو پینوشه که (در یک کودتای نظامی) دولت رئیس جمهوری منتخب مردم، سالوادور آلنده، را در سال ۱۹۷۳ سرنگون کرد، هزاران نفر را به ظن چپگرا بودن شکنجه کرد و به قتل رساند.   

هرچند شیلی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای جنوبی است، اما مردم آن با فقر گسترده دست به گریبانند. درآمد بیش از۲.۱ میلیون نفر در شیلی به مراتب کمتر از «حداقل دستمزد» است و طبقه متوسط، در تله وام‌های دانشجویی افتاده است. 

© The Independent