مجلس نمایندگان آمریکا قانون لایحه اقامت دائم پناهجویان افغان را از بودجه کنار گذاشت

این لایحه زمینه اقامت دائمی مهاجرانی را که از افغانستان خارج‌ شده‌اند، فراهم می‌کند

حدود ۷۴ هزار مهاجر افغان در روند تخلیه به آمریکا منتقل شدند-CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اقامت دایم پناهجویان افغان ( AFGHAN ADJUSTMENT ACT) را از هزینه‌های همه‌جانبه بودجه سال ۲۰۲۳ کنار گذاشته است. منابعی در امریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفتند، این طرح که حمایت دولت و برخی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه را نیز دارد، در لایحه هزینه‌های همه‌جانبه بودجه سال ۲۰۲۳ گنجانده نشده است، زیرا هنوز تعدادی از نمایندگان مجلس با آن مخالفت دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مخالفان این طرح، چاک گراسلی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیوا و عضو کمیته قضایی مجلس است. گراسلی معتقد است که بررسی لازم در مورد جوانب این طرح صورت نگرفته و نگرانی امنیتی در صورت تصویب طرح بررسی نشده است.

در همین حال در آغاز هفته، تعدادی از فرماندهان ارش سابق ارتش امریکا، در نامه‌ای به مجلس این کشور خواهان گنجاندن لایحه اقامت دایم پناهجویان افغانستان در لایحه هزینه‌های همه‌جانبه بودجه شدند. آنان در این نامه گفتند که همکاران افغان ایالات متحده آمریکا، به حمایت و کمک برای اقامت دایم در این کشور نیاز دارند. در میان افرادی که این نامه را به مجلس فرستاده‌اند، چند تن از روسای بازنشسته ستاد ارتش امریکا، یک فرمانده سابق نیروهای ناتو و چند فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه اقامت دایم پناهجویان افغان که در سال ۲۰۲۱ به مجلس فرستاده شد، برای هزاران مهاجر افغان که از اوت سال ۲۰۲۱ به امریکا انتقال پیدا کرده و در حال حاضر از ویزای موقت بشردوستانه دو ساله استفاده می‌کنند، زمینه اقامت دایم را میسر می‌کند. حامیان لایحه اقامت دایم پناهجویان افغان استدلال می‌کنند که زمان برای ده‌ها هزار مهاجر افغان که در ایالات متحده‌اند و اکنون در صورت تبدیل نشدن این طرح به قانون در معرض خطر اخراج‌اند رو به اتمام است. بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالف طرح، نگرانی‌های خود را در مورد بررسی و سایر مسائل مربوط به این لایحه در کنگره مطرح کردند. آنان گفته‌اند که زمان بیشتری برای بررسی جوانب مختلف این طرح نیاز است، اما حامیان این لایحه استدلال می‌کنند که تمامی این مسائل مورد توجه قرار گرفته است. همچنان نظامیانی که این نامه را فرستاده‌اند، ادعا می‌کنند که ایالات متحده بدون این اقدام از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود و می‌نویسند: «به عنوان متخصصان نظامی، این وظیفه ما بوده و هست که برای درگیری‌های آینده آماده شویم. ما به شما اطمینان می‌دهیم که در هرگونه درگیری، متحدان احتمالی آنچه را که اکنون با متحدان افغان ما اتفاق می‌افتد به خاطر خواهند آورد.»

دولت بایدن نیز با تصویب این لایحه موافق است و از آن حمایت می‌کند. در آغاز هفته گذشته، کارن ژین پییر سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری گفت که ما از اقدام کنگره امریکا در مورد لایحه اقامت دایم پناهجویان افغان حمایت می‌کنیم و خواهان تصویب سریع آنیم. سخنگوی کاخ سفید گفت، ما منتظریم تا کنگره امریکا این طرح را تصویب کند و برای تایید به رئیس جمهور ارائه شود. تا در زودترین فرصت تبدیل به قانون شود. به گفته سخنگوی کاخ سفید، دولت این طرح را در اوت سال ۲۰۲۱ به کنگره امریکا فرستاد و خواهان تصویب آن شد. او گفت، «ما باید از متحدان افغان خود قویا حمایت و مراقبت کنیم. همچنان که آنان از سال ۲۰۰۱ از ما حمایت و مراقبت کردند. ما این طرح را جدی گرفته‌ایم و دنبال آنیم.»

در حال حاضر در حدود ۷۴ هزار مهاجر افغان که در روند تخلیه به آمریکا انتقال پیدا کردند از ویزای موقت بشردوستانه استفاده می‌کنند. زمان این ویزا که برای دو سال است، در اوت سال ۲۰۲۳ خاتمه پیدا می‌کند. برخی از کارشناسان حتی احتمال اخراج افغان‌ها پس از خاتمه زمان ویزای موقت بشردوستانه را از نظر دور ندانسته‌اند. با وجود حمایت دو حزبی از این طرح، تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه زمان بیشتری برای بررسی این طرح خواسته‌اند.

بیشتر از جهان