پایین‌ترین میزان مشارکت انتخاباتی در تاریخ تونس

تنها ۸.۸ درصد از مردم تونس در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور شرکت کردند

قیس سعید از زمان تعلیق پارلمان در ژوییه سال گذشته، قانون اساسی جدیدی را ارائه کرده است که نقش برجسته احزاب سیاسی را، که او آن‌ها را «دشمنان مردم» توصیف می‌کند، بسیار کاهش می‌دهد- Yacine Mahjoub / AFP

تونس روز یکشنبه‌، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، با حضور ۸.۸ درصد از رای‌دهندگان، کمترین میزان مشارکت را در انتخابات پارلمانی در تاریخ معاصر خود داشت و رکوردی جهانی در این زمینه بر جا گذاشت. این کشور که تنها انقلاب موفق پس از «بهار عربی» را از سر گذراند، پس از تعلیق پارلمان با تصمیم قیس سعید، رئیس‌ جمهوری، و ترسیم مجدد نقشه سیاسی این کشور در پی این اقدام، در بلاتکلیفی سیاسی فرو رفته است.

ائتلاف اصلی اپوزیسیون این کشور، از قیس سعید خواست که فورا از مقامش کناره‌گیری کند، زیرا اکثریت قاطع رای‌دهندگان، انتخابات پارلمانی را نپذیرفتند. 

احمد نجیب چبی، رئیس ائتلاف «جبهه نجات» تونس، که انتخابات را تحریم کرد و قیس سعید را به کودتا علیه دموکراسی تونس متهم کرده است، گفت رئیس ‌جمهوری «تمام مشروعیت قانونی خود را از دست داده است.» چبی به خبرگزاری فرانسه گفت که نرخ مشارکت نکردن، بیش از ۹۱ درصد است که نشان می‌دهد تعداد بسیار کمی از تونسی‌ها از رویکرد قیس سعید حمایت می‌کنند. 

قیس سعید از زمان تعلیق پارلمان در ژوییه سال گذشته، قانون اساسی جدیدی را ارائه کرده است که نقش برجسته احزاب سیاسی را، که او آن‌ها را «دشمنان مردم» توصیف می‌کند، بسیار کاهش می‌دهد. او از مخالفان جدی جنبش النهضه است؛ بخشی از ائتلاف اپوزیسیون تونس که از زمانی که موج اعتراضات موسوم به «بهار عربی» علیه خودکامگی، نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در این کشور آغاز شد، بر صحنه سیاسی تسلط داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جای احزاب سنتی، که قیس سعید بیشتر تقصیرها را در مورد وضعیت بد اقتصادی و بیکاری مزمن به آن‌ها نسبت می‌دهد، رئیس‌جمهوری تونس شهروندان را تشویق کرده بود که در این انتخابات مشارکت کنند. در نتیجه، ۱۰۵۵ نامزد با حمایت مالی خودشان برای ۱۶۱ کرسی مجلس رقابت کردند و تعدادی از حوزه‌های انتخاباتی تنها یک نامزد داشتند. 

عمر، شهروند ۱۹ ساله تونسی، در مورد رای خود گفت: «برای حمایت از دوستی در همسایگی‌مان رای دادم.» او افزود که «رئیس ‌جمهوری سعید در حال ایجاد تغییر در کشور است»، و «من همیشه از او حمایت خواهم کرد». 

با غیبت بسیاری از احزاب سیاسی، میزان مشارکت به طرز چشمگیری پایین بود و برخی از شهروندان حتی از برگزاری انتخابات آگاه نبودند. 

فاروق بوعسکر، رئیس نهاد مستقل انتخابات تونس، مشارکت کم در انتخابات پارلمانی را به «فقدان پول سیاسی فاسد» نسبت داد. پیش‌بینی می‌شود که نتایج اولیه انتخابات روز دوشنبه اعلام شود، اما به نظر نمی‌رسد که نتایج نهایی تا ژانویه اعلام شود. 

گروه‌های سیاسی مخالف قبلا به برنامه‌ سیاسی قیس سعید حمله کرده بودند، اما نگفته بودند که او باید از مقامش استعفا دهد. احمد نجیب چبی گفت: «آنچه امروز رخ داد، یک زلزله است. از این لحظه سعید را رئیس ‌جمهوری غیرقانونی می‌دانیم و پس از این شکست، از او می‌خواهیم استعفا دهد.» او همچنین افزود که باید یک دوره انتقالی کوتاه‌مدت زیر نظر یک قاضی شکل بگیرد، «و سپس انتخابات ریاست ‌جمهوری و گفت‌وگوی ملی داشته باشیم». 

«موسسه مطالعات توسعه ماکس گالین» اعلام کرد که تونس پایین‌ترین نرخ مشارکت در یک انتخابات در تاریخ مدرن جهانی را از سر گذرانده است. رکوردداران قبلی در این زمینه، هائیتی در سال ۲۰۱۵ با ۱۸ درصد، و افغانستان در سال ۲۰۱۹ با ۱۹ درصد بودند.

بیشتر از جهان