بریتانیا: بیش از ۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی وابسته به جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند

بسیاری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، خواهان اخراج نماینده‌ها و دیپلمات‌های حکومت ایران شده‌اند

بریتانیا هفته گذشته ۱۰ تن از عوامل سرکوب‌های سیاسی را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار داد - REUTERS/Toby Melville

در ادامه واکنش‌های روزانه مقام‌ها و رسانه‌های بین‌المللی درباره اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی در ایران، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن اشاره به‌نام مهسا امینی، از عملکرد دولت بریتانیا در قبال حکومت ایران و وضع تحریم‌های حقوق بشری علیه عوامل سرکوب‌های گسترده سیاسی در ایران دفاع کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذرماه) در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: سه ماه پیش، در چنین روزی، مهسا امینی بعد از بازداشت توسط نیروهای «گشت ارشاد» جان باخت. از آن هنگام تاکنون، دولت بریتانیا بیش از ۴۰ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به‌نوشته وزیر خارجه بریتانیا، این کشور در مجموع، بیش از ۳۰۰ شخص و نهاد وابسته جمهوری اسلامی، از جمله عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را تحریم کرده است.

هرچند بسیاری از اشخاص یا نهاد‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بریتانیا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند، اما هنوز خود سپاه پاسداران، بر خلاف ایالات متحده، در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشورها قرار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته پیش، یک روز پس از اجرای حکم اعدام محسن شکاری، دولت بریتانیا اعلام کرد ۱۰ تن از افراد مرتبط با دستگاه قضایی و سازمان زندان‌های حکومت ایران در فهرست جدید تحریم‌ها قرار گرفته است.

علی چهارمحالی و غلامرضا ضیایی، از روسای سابق زندان اوین، در زمره آخرین اشخاصی‌اند که نامشان در فهرست تحریم‌های حقوق بشری دولت بریتانیا قرار گرفته است. 

بسیاری از فعالان و کنشگران سیاسی و حقوق بشری، چه در داخل و چه در خارج از کشور، بارها از مقام‌های دولت‌های غربی خواسته‌اند علاوه بر تروریستی اعلام کردن فعالیت‌های سپاه پاسداران، تحریم‌های هدفمند حقوق بشری علیه عوامل سرکوب‌های گسترده در ایران را نیز تشدید کنند.

اخراج سفرا و نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی، از دیگر خواست‌ها و مطالبات فعالان سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی است.