خبر بازداشت مدیر امنیت شبکه و تحلیل داده ایرانسل تایید شد

بر اساس گزارش‌ها، فراز پرتوی در پی امتناع از همکاری با نهاد‌های امنیتی بازداشت شده است

حساب کاربری «ایرانسل» در توییتر پس از حدود یک ماه سکوت، گزارش‌ها درباره بازداشت فراز پرتوی، مدیر ارشد امنیت شبکه و تحلیل داده این شرکت خدمات ارتباطی، را تایید کرد.

پس از آنکه مجله فناوری «زومیت» در توییتر از مدیران ایرانسل خواست درباره بازداشت پرتوی توضیح دهند، حساب این شرکت پاسخ داد در حال پیگیری است.

این حساب توییتری از پرتوی با عنوان «همکاری قدیمی و توانمند» یاد کرد که ایرانسل از همان ابتدا «پیگیر وضعیتش» بود و امیدوار است «هر چه زودتر، مشکل پیش آمده، حل شود».

مجله زومیت و ایرانسل به علت بازداشت فراز پرتوی اشاره‌ای نکرده‌اند، اما پیش‌تر برخی کاربران توییتری اعلام کرده‌اند خودداری پرتوی از همکاری با وزارت اطلاعات، علت بازداشت او بوده است.

دو روز پیش نیز مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار، در صفحه توییترش نوشته بود که فراز پرتوی بیش از یک ماه پیش بازداشت شده و در بند ۲۰۹ زندان اوین است. 

آن‌طور که کاظمی اعلام کرده است، پرتوی «همکاری با وزارت اطلاعات را نپذیرفته» و اتهام «جاسوسی» به او تفهیم شده و شرکت ایرانسل هم در این زمینه سکوت کرده است.

ایرانسل، شرکت خدمات ارتباطی که سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شده است، یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان شناخته می‌شود که زیر نظر علی خامنه‌ای قرار دارد. 

نام بسیاری از شرکت‌های خدمات ارتباطی در ایران، با نهاد‌های امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی پیوندی عمیق دارد و از آن‌ها به‌عنوان مجموعه‌های همکار یا تحت اختیار این نهاد‌ها نام برده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت‌ها در فیلترینگ، انسداد و کاهش سرعت اینترنت همواره بر‌ اساس دستور نهاد‌های بالادست امنیتی و سیاسی عمل می‌‌کنند و در جریان اعتراض‌های سه ماه گذشته نیز مطابق و همسو با سیاست‌‌های ابلاغی رفتار کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای خاموش کردن این اعتراض‌ها، علاوه بر سرکوب‌های خیابانی، بازداشت‌ها و تهدید‌ها، به قطع یا کاهش سرعت اینترنت در ایران اقدام کرده‌اند و برخی رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های ارتباطی را هم فیلتر کرده‌اند.

این سیاست که همچنان ادامه دارد، به ضرر و زیان اقتصادی فراوان کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد کلان منجر شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند عواقب چنین اقدامی را قبول کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور، هم روز گذشته از فیلتر شدن کامل اینترنت در ایران خبر داده بود که ساعاتی بعد، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور این گفته‌ها را تکذیب کرد.

تعداد زیادی از کارشناسان و شرکت‌های اینترنتی در روند محدودسازی اینترنت در ایران، با جمهوری اسلامی همکاری تنگاتنگی دارند که شرکت «ابرآروان» از برجسته‌ترین آن‌ها است.

«ابرآروان»، شرکتی که نامش در ایران با «رانت» و «سرکوب» و همکاری با نهاد‌های دولتی همراه است، سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ میلیارد تومان «سود خالص» داشت. 

از «ابرآروان» با عنوان عرضه‌کننده یکپارچه «زیرساخت ابری» در ایران نام برده می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ و با عنوان «نویان ابرآروان» آغاز کرد.

این مجموعه که به نوشته سایت «دی‌جیاتو» سودای عرضه سهام در بازار سرمایه ایران تا سال ۱۴۰۴ را دارد، بر اساس گفته مدیرانش، به‌تازگی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

شرکت «ابرآروان»، اردیبهشت سال ۱۴۰۰، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر اینکه این شرکت در خدمت سرکوب معترضان آبان‌ ۹۸ بوده است‌، منتشرکنندگان چنین خبری را به «قلدری در فضای مجازی» متهم کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم پس از مسجل شدن نقش «ابرآروان» در محدودسازی اینترنت در ایران، این شرکت را همراه چند شخصیت حقوقی و حقیقی دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار دادند.