ادامه فشار بر دانشجویان؛ چهار دانشجو در سنندج از خوابگاه ربوده شدند

استاد دانشگاه علم و صنعت: لباس شخصی‌ها اعتراضات دانشجویان را به خشونت کشیدند

در حالی که خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برای وارد چهارمین ماه متوالی خود شده است، گزارش‌ها حاکی از ادامه فشار بر دانشجویان، بازداشت و ربایش آنها است.

همزمان استاد دانشکده معماری علم و صنعت از حضور لباس‌شخصی ها در اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان و به خشونت کشیده شدن این اعتراضات خبر داد.

جواد امامی، استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به فشارهای امنیتی بر دانشجویان و اساتید این دانشگاه اعلام کرد که اعتراضات دانشجویان با حضور لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد. این استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با رسانه امتداد در‌مورد حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان گفت: «ما اصلا نمی‌دانستیم که این نیروهای لباس شخصی از کدام نهاد هستند. نیروهایی در دانشگاه دیده شدند که اساسا از کارکنان دانشگاه نبودند و این مسئله، فضایی را ایجاد کرد که همه از ابعاد آن با خبر هستیم.»

او با اشاره به نامه ۹ بندی اساتید دانشگاه علم و صنعت در‌مورد توقف برخوردهای امنیتی با دانشجویان و اساتید و همچنین حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه گفت: «این نامه به‌رغم تماس‌های امنیتی (مدعی بودند از اطلاعات تماس می‌گیرند) که با اساتید گرفته ‌شد و حتی پیش از تدوین آن‌ها را با ترس از نگارش نامه بر حذر می‌داشت، نوشته و به رئیس دانشگاه ارسال شد. در این تماس‌ها، حتی اساتید را به بازداشت هم تهدید می‌کردند و سوال ما این بود که یک استاد دانشگاه آیا نمی‌تواند به رئیس دانشگاه نامه بنویسد؟»

جواد امامی خبر داد که پس از انتشار این نامه، تماس‌ها و تهدیدها ادامه یافت و دو نفر از اساتید این دانشگاه به نهادهای امنیتی احضار شدند. او در ادامه با اشاره به واکنش حراست و نیروهای امنیتی به این نامه گفت: «نمی‌دانم که چرا آقایان به خاطر یک نامه ساده تا این حد برآشفته‌اند. متاسفانه مشاور فرهنگی دانشگاه با ادبیات بسیار زشت و ناپسندی، هجمه شدیدی علیه اساتید -به ویژه اساتید جوان- وارد کرد و مدعی شد که شما در امتحان الهی مردود شدید و شایستگی‌تان از دست رفته است!»

فشارهای امنیتی در دانشگاه‎های مختلف کماکان ادامه دارد. حجم بازداشت‌ها، ممنوع‌الورودی‌ها و تعلیق اساتید و دانشجویان در حدی است که در کنار تحریم کلاس‌ها، عملا چندان استاد و دانشجویی در صحن دانشگاه برای برگزاری کلاس‌‌ها باقی نمانده است.

فشارهای امنیتی بر دانشجویان دانشگاه‌های کردستان مانند برخوردهای خشونت‌بار با مردم این استان در خیابان، از جنس دیگری است.‌ حجم بازداشتی‌های دانشگاه‌های این منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و اساتید نیز از این برخوردها بی‌نصیب نمانده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان ایران در گزارشی از ربایش چهار دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج مقابل ورودی این دانشکده خبر داد. بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه ۲۳ آذر، چهار تن از دانشجویان به نام‌های تینا ندری، ثنا خدامرادی، رضوان بازانی‌قلعه و هانیه چهاردولی مقابل خوابگاه دانشکده فنی دخترانه سنندج به‌دست نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند.

بیتا ویسی نیز، روز شنبه ١٩ آذر‌، طی اعتراضات دانشجویی دانشکده فنی دخترانه سنندج به‌دست نیروهای امنیتی ربوده شد. بازداشت‌هایی که از نهاد بازداشت‌کننده، حکم بازداشت، وضعیت بازداشت‌شدگان و اتهام‌های آن‌ها اطلاعی به بیرون درز نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میلاد عبدی، دانشجوی مددکاری ورودی سال ۱۴۰۰ دانشگاه علامه طباطبایی که پس از ممنوع‌الورود شدن به دانشگاه در روز ۱۵ آبان در نزدیکی خوابگاه دانشجویی‌ به‌دست نیروهای لباس‌شخصی بازداشت شد، اکنون پس از گذشت ۴۰ روز از بازداشت، پرده گوشش در زمان بازجویی پاره شده است و اقدامی برای درمان او صورت نمی‌گیرد.

به گفته نزدیکان این دانشجو، بهداری زندان نیز پارگی پرده گوش میلاد را تایید کرده است و به او گفته‌اند کاری از ما ساخته نیست و برای درمان باید بیرون از زندان جراحی شود، اقدامی درمانی برای بهبود او انجام نداده‌اند و برای آرام شدن درد گوش تنها به او قرص‌های مسکن می‌دهند.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان با انتشار این خبر اعلام کرد که پیش ‌از این، میلاد عبدی پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت غیرقانونی‌اش در زندان اوین، به دلیل فشار روانی و در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های دروغین در خصوص آزادی‌اش، دست به اعتصاب غذا زد. آسیب جسمانی و روشن نبودن پرونده و وضعیت این دانشجو، نگرانی‌ها را درباره وضعیت او بیشتر می‌کند.

با وجود انواع و اقسام فشارها بر روی دانشجویان و تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت آن‌ها، کماکان برخی خانواده‌ها و نزدیکان بازداشت‌شدگان به توصیه و تهدید نهادهای امنیتی بازداشت‌کننده، در مورد نزدیکان بازداشت‌شده‌شان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و بر همین اساس، اخبار مربوط به بازداشت برخی از دانشجویان نیز منتشر نمی‌شود. با این حال، اطلاعات بازداشت برخی از دانشجویان با تاخیر و با محقق شدن وعده توخالی نهادهای بازداشت‌کننده در مورد آزادی زودهنگام آن‌ها، منتشر می‌شود.

در همین راستا شوراهای هماهنگی دانشجویان کشور مطلع شد که بهراد صباغ، دانشجوی مهندسی مکانیک ورودی ۹۸ دانشگاه امیرکبیر، در تاریخ ۱۰ آبان به‌دست نیروهای امنیتی مقابل منزلش بازداشت شد. بر اساس این گزارش، این دانشجو ۲۳ روز پیش، از بند ۲۴۱ به بند ۶ زندان اوین منتقل شده است‌. به دلیل فشار نهادهای امنیتی بر خانواده بهراد صباغ مبنی بر رسانه‌ای نکردن خبر بازداشت او و دادن وعده‌های دروغین آزادی، تاکنون نامی از او برده نشده بود. همچنین احتمال برگزاری دادگاه این دانشجو در تاریخ ۳ دی وجود دارد.

سید دانیال صدر، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر ورودی ۹۷ نیز روز پنجشنبه ۱۷ آذر، پس از این‌که نیروهای حراست او و دوستانش را که در خوابگاه مهمان بودند، به تخلیه خوابگاه مجبور کردند، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

در همان روز مهدی فکری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تبریز ورودی ۱۴۰۰، طی یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و وسایل الکترونیکی‌اش ضبط شده است. گفته می‌شود این دانشجو پیش ‌از این در جریان سرکوب‌های داخلی دانشگاه تبریز، در کمیته‌ انضباطی به مدت دو ترم تعلیق شده بود.

سرکاو غلامی، دانشجوی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه کردستان و اهل روستای هویه از توابع سروآباد نیز‌، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر‌، در مسیر حرکت به زادگاهش برای شرکت در مراسم ختم خواهرش، به‌دست نیروهای امنیتی ربوده شده است.