آمریکا و ازبکستان درباره افغانستان و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند

کشورهای آسیای مرکزی از افزایش تهدیدهای امنیتی و گسترش تروریسم در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند

هیئت ازبکستانی پیش‌تر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز دیدار کرده بودند- PAUL J. RICHARDS/ AFP

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه، ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر)، اعلام کرد که با هیئت ازبکستانی درباره افغانستان، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و مسائل امنیتی گفت‌وگو کردند. 

دونالد لو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در واشنگتن میزبان هیئت ازبکستانی به رهبری ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان، بوده است. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «هیئت‌ها درباره تلاش‌های جاری در رابطه با افغانستان گفت‌وگو کردند. ایالات متحده آمریکا از مشارکت ازبکستان در ارائه کمک‌های بشردوستانه ستایش کرده است.»

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که در دیدار اخیر، مسائل کلیدی امنیتی، مانند تقویت مدیریت مرزی و قابلیت‌های دفاعی و مبارزه با تروریسم، به بحث گذاشته شده است.

دونالد لو بر تعهد ازبکستان به صلح و امنیت در منطقه تاکید کرده است.

هیئت ازبکستانی پیش‌تر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز دیدار کرده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه در این زمینه منتشر شد، آمده است که آنتونی بلینکن در حضور ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان، گفته موارد زیادی، ازجمله افغانستان، برای گفت‌وگو دارند. 

در زمان فعالیت دولت سابق افغانستان، ازبکستان راه‌هایی برای ارتباط با طالبان برقرار کرده و چندین‌بار در تاشکند میزبان هیئت طالبان بود. پس از سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، مقام‌های ازبکستانی به کابل سفر کردند و با مقام‌های طالبان دیدار کردند.

اما در طول یک‌ونیم سال حاکمیت طالبان در افغانستان، نیروهای مرزی طالبان با مرزبانان ازبکستانی درگیر شدند و داعش مسئولیت حملات راکتی از افغانستان به داخل خاک ازبکستان را پذیرفته است.

کشورهای آسیای مرکزی از افزایش تهدیدات امنیتی و گسترش تروریسم در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند. 

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند. گفته می‌شود که فعالیت این گروه‌ها در افغانستان گسترش یافته است و کشورهای همسایه از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزهایشان نگران‌اند.

طالبان تاکید دارند که به هیچ فرد و یا گروهی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند، اما تحلیلگران مسائل امنیتی معتقدند طالبان توانایی لازم برای مهار تهدیدهای امنیتی در مرزها را ندارند.

به باور این تحلیلگران، درگیری‌های مرزی و گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان باعث می‌شود کشورهای همسایه به‌دلیل احساس خطر از جانب طالبان، برای تقویت استحکامات نظامی خود در مرز با افغانستان اقدام کنند.

بیشتر از جهان