اعتراضات در عراق؛ یکی از معترضان با شیر به تظاهرات آمد

در تصاویر دیده می‌شود که روی این شیر پرچم قرار داده شده

اعتراضات در بغداد، ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹- SABAH ARAR/AFP

ظاهرا مردی یک شیر را به تظاهرات ضد دولتی در عراق برده است.

در فیلمی که منتشر شده، مردی دیده می‌شود که شیری را که رویش پرچم عراق انداخته شده، با زنجیر نگاه داشته است.

شیر برای یک لحظه به سمت گروه کوچکی از مردان خیز بر می‌دارد و بعد کنار خیابان استراحت می‌کند و صاحبش نیز کنارش می‌نشیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست این فیلم دقیقا کجا گرفته شده است اما در طول یک ماه و نیم گذشته اعتراضات پرشماری در بغداد، پایتخت عراق و استان‌های جنوبی این کشور در جریان بوده است که بعضی از آن‌ها به خشونت کشیده شده است.

تا کنون حداقل ۳۲۰ نفر جان خود را از دست داده و هزاران نفر دیگر در درگیری با نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند.

به گزارش پلیس و بیمارستان‌ها، در درگیری‌های روز پنج‌شنبه با نیروهای امنیتی عراق وقتی سربازان می‌خواستند معترضان را از مقر اصلیشان در مرکز بغداد عقب برانند، چهار نفر کشته و بیش از ۶۵ نفر زخمی شدند.

نیروهای امنیتی از گلوله‌های مشقی و پلاستیکی استفاده کرده و برای متفرق کردن صدها نفر از مردم در میدان تحریر، مرکز اعتراضات علیه نظام سیاسی کشور، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

خشم شهروندان از اقتصادی که غرق در پول نفت است ولی نتوانسته برای مردم شغل ایجاد کند یا وضعیت زندگی جوانان، که اکثریت جماعت معترض را تشکیل می‌دهند، بهبود بخشد، جرقه آغاز اعتراضات بود.

دولت نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی با اتخاذ تدابیری برای کمک به فقرا و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، سعی در آرام کردن اعتراضات داشته است.

اما معترضان اکنون تقاضای برکناری و خروج تمام طبقه حاکم از حکومت‌داری را دارند که بعد از حمله ایالات متحده و سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ قدرت را به دست گرفت.

بعد از مقابله با ظهور و قدرت‌گیری داعش در سال ۲۰۱۷، عراق توانست از دو سال ثبات سیاسی نسبی بهره‌مند شود. اما به‌رغم ثروت حاصل از نفت، بسیاری از مردم این کشور در فقر زندگی کرده و به آب آشامیدنی، برق، و خدمات بهداشتی یا آموزشی دسترسی ندارند.

© The Independent