شهبانو فرح پهلوی: من دعا نمی‌کنم، به قدرت مردم کشورم باور دارم

شهبانو به نشریه بیلد آلمان گفت: راه دستیابی دوباره زنان به حقوق برابر، سقوط و نابودی رژیم و یک دمکراسی به گونه‌ای که مردم، زن و مرد از هر دین و طبقه‌ای بتوانند در آزادی در ایران زندگی کنند

اکنون بسیاری از جوانان والدین خود را مقصر این رژیم و وحشیگری و ستمی می‌دانند که بر آنها اعمال می‌شود-وب‌سایت رسمی شهبانو فرح پهلوی

شهبانو فرح پهلوی در گفت‌و‌گو با نشریه بیلد آلمان بار دیگر خطاب به نیروهای سرکوبگر از آنها خواست که معترضان هم‌میهن خود را نکشند. شهبانو با تاکید بر لزوم نابودی و سقوط رژیم گفت که «دعا نمی‌کند، چون به قدرت مردم باور دارد». شهبانو گفت: «همیشه می‌گویم نور بر تاریکی پیروز است و ایران از خاکستر خود برمی‌خیزد.»

بیلد در مقدمه مصاحبه با شهبانو فرح پهلوی او را «مادر ملت» توصیف کرد و با اشاره به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی نوشت: «برای آنها سقوط دولت فعلی دیگر یک آرمان‌شهر نیست.»

شهبانو فرح پهلوی با اشاره به ارتباط مستقیم و نزدیکی که با جوانان در ایران دارد درباره آنچه امروز در ایران می‌گذرد که بیلد آن را انقلاب کنونی توصیف کرده است، گفت: «اتفاقی که در چند ماه اخیر در ایران افتاده غیرقابل باور است. اولین باری است که اعتراضاتی به این گستردگی انجام می‌شود و زنان و دختران شجاع آغازگر آنند.»

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و باوجود سرکوب خشن برای سومین ماه متوالی همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهبانو فرح پهلوی با‌اشاره به گردهمایی‌های جهانی در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران این همبستگی بین همه اقشار از زن و مرد و کودک و جوان تا دانشمند و پزشک و هنرمند و کارگر را نشانه انسجام و باعث دلگرمی خواند.

شهبانو با اشاره به قوانین ناقض حقوق بشر علیه زنان در ایران گفت که اکنون جوانان از طریق اینترنت می‌بینند که در گذشته ایران چگونه بوده‌ است و تبلیغات منفی رژیم را زیر سئوال برده‌اند. او گفت: «اکنون بسیاری از جوانان والدین خود را مقصر روی کار آمدن این رژیم و وحشیگری و ستمی می‌دانند که بر آنها اعمال می‌شود.»

شهبانو در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی باید بیفتد تا زنان دوباره از حقوق برابر برخوردار شوند گفت:‌ «سقوط و پایان این رژیم،‌ داشتن یک دمکراسی به گونه‌ای که مردم، زن و مرد از هر دین و طبقه‌ای بتوانند در آزادی در ایران زندگی کنند.»

شهبانو در پاسخ به پرسشی درباره اقبال عمومی به شاهزاده رضا پهلوی و بازگشت به ایران گفت: «او در همه این‌سال‌ها به‌طور خستگی‌ناپذیری به‌فکر هموطنان خود بود.»

شاهزاده رضا پهلوی در جریان خیزش سراسری با صدور بیانیه‌هایی حمایت خود را از مردم معترض ایران اعلام کرده است.

شهبانو در پاسخ به این پرسش که آیا شاهزاده رضا پهلوی به دنبال قدرت است، گفت: «آنچه می‌خواهد این است که مردم درباره نوع نظام تصمیم بگیرند. اما اگر ایرانی‌ها بخواهند،‌ او با علاقمندی توصیه‌هایش را در اختیار آنها می‌گذارد. او مدافع دمکراسی، حقوق بشر و تمامیت ارضی است.»

شهبانو تاکید کرد که از شاهزاده رضا پهلوی می‌خواهد که خودش باشد و مانند یک خلبان که تجربه خلبانی دارد، بر فراز همه‌چیز پرواز کند. شهبانو گفت که خیلی‌ها از شاهزاده رضا پهلوی انتظار دارند که ایران را آزاد کند و این فشار در ۴۰ سال اخیر روی او بوده است.

شهبانو فرح پهلوی در ادامه این مصاحبه هم از امید سخن گفت و هم از تاسف عمیق بابت کشته شدن جوانان در جریان خیزش سراسری. گزارش‌ها حاکی از آن است که در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر صدها معترض شامل ده‌ها کودک کشته شده‌ و هزاران نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند. 

شهبانو شبه‌نظامیان شستشوی مغزی شده، نیروهای سرکوبگر و نظامیان را خطاب قرار داد و گفت: «تظاهرکنندگان را نکشید، آنها هم‌میهنان شما هستند، فرزندان شما باید در آینده با آنها زندگی کنند.»

شهبانو فرح پهلوی درباره عنوان «مادر ملت» که بسیاری از ایرانیان آن را برای توصیف شهبانو به‌کار می‌برند، گفت: «اینکه من را مادر می‌نامند به دلم می‌نشیند و تحت تاثیر قرار می‌گیرم. این عنوان برای من مهمتر از عنوان سلطنتی است.»

شهبانو در پایان گفت که در رویا به شمال و ساحل خزر سفر می‌کند و چشم‌انداز دماوند را که از پنجره اتاقش می‌دید، هرگز فراموش نخواهد کرد.

شهبانو گفت:‌ «من دعا نمی‌کنم و به‌ندرت گریه می‌کنم، من به قدرت مردم ایمان دارم.»