استرالیا شش فرد و دو نهاد ایرانی را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد 

دولت استرالیا هفت شهروند روسیه را نیز تحریم کرد

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا، گفت: «بی‌اعتنایی رژیم ایران به حقوق بشر، استرالیایی‌ها را وحشت‌زده کرده است» - LUKAS COCH / POOL / AFP

وزیر خارجه استرالیا روز شنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر)، گفت که دولت این کشور در پاسخ به آنچه نقض «فاحش» حقوق بشر خواند، تحریم‌های هدفمندی را علیه روسیه و ایران اعمال می‌کند.

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه ۱۳ فرد و دو نهاد ایرانی و روسی، از جمله پلیس امنیت اخلاقی ایران و نیروی مقاومت بسیج، و شش شهروند ایرانی مشارکت‌کننده در سرکوب اعتراض‌های سراسری ایرانیان علیه حاکمیت اعمال می‌کند. 

وونگ در مقاله‌ای که در نشریه «سیدنی مورنینگ هرالد» منتشر شد، نوشت که یکی از این افراد صادق حسینی است و از او به‌عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یاد کرد. او افزود که صادق حسینی به اتهام نقش داشتن در «استفاده بی‌رویه از خشونت علیه معترضان» در فهرست تحریم قرار گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وونگ در این مقاله نوشت: «بی‌اعتنایی آشکار و گسترده رژیم ایران به حقوق بشر مردم این کشور، استرالیایی‌ها را وحشت‌زده کرده است و عاملان آن باید پاسخگو باشند».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اقدام استرالیا را به‌عنوان مداخله در امور داخلی ایران و «تحریک به خشونت» رد کرده است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «اقدام جدید ضدایرانی استرالیا در حالی صورت گرفت که دولت این کشور سال‌ها است به‌طور سازمان‌یافته حقوق اولیه بومیان استرالیا، زندانیان و پناهجویان را نقض کرده و همچنین به عناصری از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضدایرانی پناه داده است.» 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه استرالیا، هفت شهروند روسیه که در تلاش برای ترور الکسی ناوالنی، از رهبران سابق اپوزیسیون روسیه، دست داشتند نیز مشمول تحریم‌های حقوق بشری استرالیا شده‌اند. 

وونگ گفت که علاوه بر تحریم‌های حقوق بشری، استرالیا تحریم‌های مالی هدفمند بیشتری را علیه سه تبعه ایران و یک شرکت ایرانی اعمال کرده است که در ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین دست داشتند.

در فهرستی که پایگاه اینترنتی دولت استرالیا از تحریم‌شدگان منتشر کرده، نام محمد رستمی چشمه، حاج احمد میرزایی، غلامرضا سلیمانی، حسن کریم، حسین اشتری، صادق حسینی، و هفت شهروند روسی و همچنین پلیس امنیت اخلاقی و نیروی مقاومت بسیج آمده است. 

پیش‌تر در ماه اکتبر، پس از آنکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد چهار منطقه از شرق اوکراین را به خاک روسیه ضمیمه کرده است، دولت چپ میانه استرالیا تحریم‌های مالی هدفمند و مقررات منع سفر را علیه ۲۸ فرد جدایی‌طلب منصوب روسیه، وزیران و مقام‌های ارشد این کشور اعمال کرد. 

از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، استرالیا صدها فرد و نهاد روس، از جمله بخش عمده‌ قسمت بانکی و تمامی سازمان‌هایی را تحریم کرده است که مسئول بدهی‌های خارجی روسیه‌اند. 

استرالیا در عین حال تجهیزات دفاعی و کمک‌های بشردوستانه را به اوکراین ارائه کرده و هم‌زمان، صادرات آلومینیوم به روسیه را غیرقانونی اعلام کرده است. 

از جمله مجازات‌های مالی و منع سفر، اقدام‌هایی بود که مجازات‌های مالی و ممنوعیت سفر را علیه ۱۴ شهروند روس اعمال کرده بود.