ماری یووانوویچ کیست؟

برکناری یووانوویچ بخشی از تلاش دونالد ترامپ برای اعمال نفوذ شخصی در اوکراین بود

ماری یووانویچ، در آخرین سال ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما به سفارت آمریکا در اوکراین منصوب شد و تا دو سال بعد و آوریل ۲۰‍۱۹ که توسط دونالد ترامپ برکنار شد، در این سمت باقی ماند -  Nicholas Kamm / AFP

ماری یووانویچ، سومین شاهدی است که در ادامه تحقیقات پیرامون اتهام سوءاستفاده دونالد ترامپ از قدرت، به‌طور علنی در مقابل  کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا حاضر می‌شود. پرزیدنت ترامپ متهم است که با یک رهبر خارجی برای افشاگری علیه رقبای انتخاباتیش تبانی کرده بوده است.

خانم یووانوویچ، روز جمعه در کنگره آمریکا شهادت می‌دهد. دو روز پیش، نخستین دور تحقیقات علنی کنگره با شهادت جورج کِنت، یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا و ویلیام تیلور، سفیر موقت ایالات متحده در اوکراین، آغاز شد.

خانم یووانوویچ در مورد برخورد دستگاه رهبری ترامپ به روابط میان آمریکا و اوکراین و رویدادهایی که به اخراج او از سمت سفارت آمریکا در این کشور منتهی شد، صحبت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه باید بدانید:

او کیست؟

خانم یووانوویچ یک دیپلمات حرفه‌ای و یکی از مقامات ارشد سرویس خارجه ایالات متحده است.

او تحت ریاست جمهوری هردو حزب جمهوریخواه و دموکرات خدمت کرده است. خانم یووانوویچ چندین سال در طول ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش سفیر آمریکا در قرقیزستان، و در دوران زمامداری باراک اوباما، سفیر این کشور در ارمنستان، بوده است. 

او در آخرین سال ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما به سفارت آمریکا در اوکراین منصوب شد و تا دو سال بعد و آوریل ۲۰‍۱۹ که توسط دونالد ترامپ برکنار شد، در این سمت باقی ماند. 

خانم یووانوویچ به‌عنوان سفیر آمریکا در اوکراین چگونه شناخته می‌شد؟

خانم یووانوویچ در محافل دیپلماتیک از احترام بسیاری برخوردار است. او سیاست‌های آمریکا را برای تقویت اوکراین در گرماگرم درگیری‌ها با روسیه که در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را با توسل به زور ضمیمه کرد، به مرحله عمل گذاشت. فعالیت های او در این سمت شامل اقدامات دیپلماتیک و نیز حصول اطمینان از حمایت‌های مالی برای دفاع از اوکراین بود.

چگونه پای خانم یووانوویچ به رسوایی اوکراین باز شده است؟

خانم یووانوویچ در آوریل سال جاری، بدون مقدمه، و پس از آن که به او ابلاغ شد که با نخستین پرواز به واشنگتن برگردد، از سمت سفارت اوکراین برکنار شد. بعدا به او گفته شد که علت برکناری او تعلل در انجام وظیفه نبوده است.

بنا به شهادت پیشین او پشت درهای بسته، برکناری خانم یووانوویچ به دنبال تلاش رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ و چند تن دیگر برای خراب کردن او صورت گرفته بوده است. آن‌ها خانم یوانوویچ را متهم کرده بوده‌اند که علیه دونالد ترامپ سخن گفته بوده است؛ اتهامی که خانم یووانوویچ تکذیب کرده است.

برخی منابع حاکی از آن است که آقای جولیانی و دیگران، خانم یووانوویچ را به‌عنوان مانعی در راه تعیین سیاست آمریکا در مورد اوکراین تلقی می‌کرده‌اند، از جمله خواست پرزیدنت ترامپ برای تحت فشار گذاشتن وُلُدیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای اعلام تحقیقات در مورد جو بایدن و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶.

این رویداد چه اهمیتی دارد؟

اخراج یک مقام به انگیزه استفاده از ابزار فساد بسیار ناپسند است، و بنیانگزاران آمریکا معتقد بوده‌اند که این اقدامی است که حتی می‌تواند عامل آن را مورد استیضاح قرار دهد.

حزب دموکرات آمریکا در تلاش اثبات آن است که برکناری خانم یووانوویچ بخشی از تلاش مقامات طرفدار دونالد ترامپ برای اعمال نفوذ شخصی در اوکراین است. دموکرات‌ها معتقدند هدف دستگاه رهبری ترامپ انتصاب فردی به جانشینی او بوده که با فشارهایی که  تحقیقات سیاسی (علیه جو بایدن) می‌توانسته به کارزار انتخاباتی ترامپ در سال آینده کمک کند، همراهی کند.

شهادت برخی دیگر از مقامات دست اندرکار در آمریکا حاکی از آن است که به دنبال برکناری خانم یووانوویچ، آقای جولیانی در صدر تلاش‌هایی قرار گرفته که آقای زلنسکی را برای اعلام آغاز تحقیقات در مورد جو بایدن تحت فشار بگذارد، تا جاییکه آقای ترامپ ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را منوط به آغاز این تحقیقات کرده بوده است.