مردم سیستان و بلوچستان، خواستار سراسری شدن تظاهرات ضد حکومتی در ایران شدند

معترضان در خیابان‌ها علیه علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی شعار سر دادند

زنان در سیستان و بلوچستان هم در هفته‌های اخیر همراه با مردان راهی خیابان‌ها شده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. @seti138888888

مردم زاهدان پس از اقامه نماز جمعه و برای چندمین هفته متوالی دست به راهپیمایی ضدحکومتی زدند و علیه علی خامنه‌ای شعار دادند و خواستار برگزاری تظاهرات ضدحکومتی مشابه در روزهای جمعه در دیگر شهرهای ایران شدند.

در فیلم‌هایی که از راهپیمایی روز جمعه ۱۸ آذر مردم زاهدان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعار‌هایی نظیر «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» شنیده می‌شود.

گروهی از معترضان در زاهدان همچنین پرچم ایران را با خود حمل می‌کردند که بر روی آن نام اقوام ایرانی نوشته شده و نشانی از نشان «الله» ندارد.

فیلم‌هایی هم از تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضان در زاهدان منتشر شده است.

«می‌کشم می‌‌کشم آن که برادرم کشت»، «مرگ بر بسیجی» و «سیستم فاسد نمی‌خوایم رهبر قاتل نمی‌خوایم» از دیگر شعار‌های معترضان در راهپیمایی این هفته شهر زاهدان بود.

از «خاش» یکی دیگر از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان هم فیلم‌هایی از راهپیمایی ضد حکومتی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گروهی از زنان بلوچ را نشان می‌دهد که در خیابان‌ها هم‌پای با مردان اقدام به سر دادن شعار‌های اعتراضی می‌کنند.

زنان در این راهپیمایی شعار‌هایی از جمله «تجاوز جنایت مرگ بر این ولایت» و «حکومت بچه‌کُش نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر می‌دهند.

مولوی عبد‌الحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، انتقاد‌ها و اعتراض‌های خود علیه مقام‌های جمهوری اسلامی را پی گرفت و اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.

عبد‌الحمید با انتقاد از سرکوب‌ سیستماتیک اعتراض‌ها در ایران گفت که «زدن این ملت کار درستی نیست. کشتن و زندانی و اعدام کردن آنان نقصان دارد و این اعتراضات با کشتن مردم خاموش نمی‌شود.»

او بی‌آنکه نامی از علی خامنه‌ای ببرد هم افزود: «حاکم باید اشتباهات خود را بپذیرد و در چهارچوب گفتمان و منطق، مسایل را حل کند. اگر نه، کشتن و زدن مردم و محارب قرار دادن آنان، دردی را دوا نمی‌کند.»

عبد‌الحمید در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از حقوق زنان گفت که «چرا فکر زنان شکوفا نشود؟ چرا باید بین زن و مرد تفاوت باشد؟ زن‌ها هم باید بتوانند وزیر شوند و مقامات بالا را کسب کنند. این اعتقاد ماست.»

این روحانی اهل سنت اضافه کرد: «اینجا نسبت به پیشرفت زنان تنگ‌نظری نیست چون اعتقاد ما این است که زن‌ها باید در عرصه‌های گوناگون ظهور کنند.»