چرا عربستان در استقبال رسمی از فرش بنفش استفاده می‌کند؟

رنگ بنفش با فرهنگ عربستان در هم‌تنیده شده است

بهار در استان عصیر هم با گل‌های بنفش از راه می‌رسد-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

برای سال‌ها، فرش قرمز نماد تجمل و قدرت در مراسم رسمی بود و سابقه استفاده از آن برای ستارگان هالیوود و مقامات رسمی به یک قرن می‌رسد.

در قرن نوزدهم، فرش قرمز برای مهمانان ویژه در آمریکا و اروپا استفاده شد و زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۱۸۲۱ از کارولینای جنوبی بازدید کرد، برای او فرش قرمز پهن شد. فرش قرمز در سال‌های ۱۹۲۰ وارد هالیوود شد و تئاترهای مصر هم از آن استفاده کردند. در سال ۱۹۶۱ نیز اسکار برای مهمانان فرش قرمز پهن کرد.

اما اسکار سال گذشته با فرش صورتی برای مهمانان این روند را متحول کرد و مدت کوتاهی پس از آن، عربستان سعودی اعلام کرد که به جای فرش قرمز، در مراسم استقبال رسمی از فرش بنفش استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشنال، این یک انتخاب خیلی جنجالی نیست چون رنگ بنفش هم مانند رنگ قرمز، گران‌قیمت است و موادی که برای تولید این رنگ استفاده می‌شود، در زمره گران‌ترین مواد قرار دارند. از سوی دیگر رنگ بنفش یا یاسی با فرهنگ عربستان سعودی در هم‌تنیده است و طیف رنگ بنفش رنگ گل‌هایی است که اکنون در منطقه عصیر عربستان سعودی شکوفه داده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی فرش بنفش کرنگ را رنگ بیابان‌های عربستان در بهار توصیف کرده است. زمانی که شکوفه‌های اسطوخودوس، سیزاب، ریحان و درختان ژاکراندا شکوفه می‌دهند.

بهار در استان عصیر هم با گل‌های بنفش از راه می‌رسد.

نشنال می‌نویسد، همزمان با گام برداشتن عربستان سعودی در مسیر توسعه صنعت گردشگری، شناساندن جاذبه‌های گردشگری این کشور از جمله استان عصیر اهمیت زیادی دارد. استانی پر از گل و آب‌و‌هوای کوهستانی که با تصویر بسیاری که عربستان را با بیابان‌های‌اش می‌شناسند، متفاوت است.

در بافت فرش بنفش عربستان سعودی از روش السدو بافی استفاده شده است. بافتی قدیمی و تاریخی در عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و منطقه خلیج فارس.

در این بافت از پشم گوسفند، بز و موی شتر استفاده می‌شود و طرح‌ها در حاشیه پارچه امتداد پیدا می‌کند.

این نوع بافت با رنگ قرمز، سیاه و قهوه‌ای معمولا برای تولید پشتی استفاده می‌شود.

رنگ قرمزی که در این بافت استفاده می‌شود از گیاه روناس گرفته می شود که در آسیا و مدیترانه می‌روید.

بیشتر از فرهنگ و هنر