چهلم‌ اعتراضی در سنندج، پیرانشهر و دزفول: ختم هومن عبداللهی به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد

مردم سنندج یک روز پس از کشته شدن هومن عبداللهی مراسم ختم این جوان ۲۱ ساله و مراسم چهلم سارینا ساعدی را به صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی تبدیل کردند

مردم سنندج یک روز پس از کشته شدن هومن عبداللهی، مراسم ختم این جوان ۲۱ ساله و همچنین مراسم چهلم سارینا ساعدی را به صحنه اعتراض ضد حکومتی تبدیل کردند. مردم معترض همچنین در پیرانشهر مراسم چهلم کومار درافتاده و در دزفول مراسم چهلم محمد قائمی‌فر را به تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند. از سوی دیگر در شهر اراک نیروهای سرکوبگر با تیراندازی، بستن راه‌ها و استقرار صدها نیرو، به جلوگیری از برگزاری چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد اقدام کردند.

مراسم ختم هومن عبداللهی در سنندج عصر پنجشنبه به صحنه اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد. مردم معترض با حضور گسترده در این مراسم، به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند و ازجمله شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

هومن عبداللهی، ۲۱ ساله و ساکن محله حسن‌آباد سنندج، شامگاه چهارشنبه ۱۶ آذرماه، در همین محله به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

منابع مختلف تایید کرده‌اند که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی پس از آنکه با شلیک گلوله هومن عبداللهی را زخمی کردند، او را که به شدت زخمی شده بود تا پیش از جان باختن، به سختی شکنجه کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از کشته شدن هومن عبداللهی، خانواده او را مجبور کردند که پیکر این جوان ۲۱ ساله را بامداد روز پنجشنبه در تاریکی و در فضایی به شدت امنیتی، در بهشت محمدی سنندج دفن کنند.

از سوی دیگر، روز پنجشنبه با وجود فشارهای نیروهای امنیتی به خانواده سارینا ساعدی برای لغو مراسم چهلم این کودک کشته‌شده به دست نیروهای سرکوبگر، این مراسم با حضور گسترده مردم سنندج برگزار شد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهلم سارینا ساعدی که در بهشت محمدی سنندج برگزار شد، مردم معترض شعارهایی چون «شهید نمی‌میرد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «حیدر حیدر شعارتون، جنایت افتخارتون» سردادند. «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «سارینا قهرمان است»، «شهید نمی‌میرد» از دیگر شعرهای ضد حکومتی مردم معترض در چهلم سارینا ساعدی بود.

سارینا ساعدی، ۱۶ ساله، در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی و در اعتراضات چهارشنبه ۴ آبان ماه در محله نایسر سنندج، به دست نیروهای حکومتی با باتوم مورد ضرب‌وجرح شدید ناحیه سر قرار گرفت و در اثر خونریزی مغزی کشته شد.

پس از کشته شدن سارینا ساعدی، با فشار و تهدید نیروهای امنیتی، پیکر او پنجم آبان شبانه در آرامستان بهشت محمدی سنندج دفن شد.

در شهر پیرانشهر، از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی، نیز روز پنجشنبه مردم مراسم چهلم کومار درافتاده، کودک کشته‌شده به دست نیروهای سرکوبگر را به صحنه اعتراض و شعارهای ضد حکومتی تبدیل کردند.

نیروهای امنیتی با فشار و تهدید خانواده این کودک کشته‌شده، درصدد جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم او بودند، اما با مقاومت این خانواده و حضور گسترده مردم معترض روبرو شدند. مردم پیرانشهر با وجود استقرار سنگین نیروهای سرکوبگر در مناطق مختلف این شهر و جاده‌های اطراف آن، چهلم کومار را به تجمع بزرگی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، شنبه شب ۷ آبان ماه، در جریان تظاهرات مردم پیرانشهر در کمربندی کهنه خانه و نزدیکی میدان محمد اوراز، به کومار درافتاده، ۱۶ ساله، حمله و از فاصله سه متری به او شلیک کردند.

پیکر کومار درافتاده پس از تحویل به خانواده‌‎اش، بامداد یکشنبه ۸ آبان ماه، به خاک سپرده شد و پدر او در جریان خاکسپاری‌اش، گفت: «با اینکه با مرگ او جگرم سوخت، بگذار جان او فدای آزادی شود. این‌ها به هیچ‌کس رحم نخواهند کرد و همه را خواهند کشت.»

مراسم چهلم محمد قائمی‌فر، ۱۷ ساله و از کشته‌شدگان خیزش سراسری در شهر دزفول استان خوزستان نیز، روز پنجشنبه ۱۷ آذرماه، برگزار شد.

محمد قائمی‌فر، ۳۰ مهرماه، با شلیک نیروهای امنیتی در دزفول به‌شدت زخمی شد و پس از ۱۵ روز کما، جان خود را از دست داد و پیکرش تحت فشار نیروهای امنیتی یک روز بعد دفن شد.

مردم معترض در جریان مراسم چهلم محمد قائمی‌فر شعارهایی چون «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «وقت عزا نیست که هنگامه خشم است» سر دادند.

در همین حال، صدها نفر از نیروهای سرکوبگر و ده‌ها خودروی نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران، پنجشنبه ۱۷ آذرماه، آرامستان اراک را محاصره کردند و هم‌زمان با محاصره خانه مهرشاد شهیدی‌نژاد، با حبس و حصر خانگی اعضای خانواده‌اش، از حضور آنان بر مزار مهرشاد ممانعت کردند.

تصاویر متعددی از استقرار نیروهای سرکوبگر در خیابان‌های شهر اراک، کمین این نیروها در مناطقی از این شهر و همچنین استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر و تک‌تیراندازان سپاه پاسداران و نوپوی فراجا بر پشت‌بام ساختمان‌ها در اراک و در موارد متعددی تیراندازی آن‌ها به سوی مردم برای ممانعت از برگزاری چهلم مهرشاد، منتشر شده است.

تعدادی از این ویدیوها نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر با مسدود کردن ورودی‌های آرامستان اراک، برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد، به تیراندازی به سوی مردم به‌ویژه زنانی که تلاش می‌کردند خود را به مزار مهرشاد برسانند، اقدام کردند.

نیروهای موتوری سپاه پاسداران همچنین به شماری از زنان در محدوده نزدیک به آرامستان اراک یورش بردند و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.