توماس وست، با حامد کرزی و دیگر رهبران سیاسی افغانستان دیدار کرد

توماس وست به طالبان: مشروعیت داخلی و خارجی شما بستگی به رفتارتان با زنان دارد

همزمان با سفر وزیر دفاع طالبان، حامد کرزی نیز به امارات متحده عربی رفت - @TOLOnews/twitter

توماس وست، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان، روز چهارشنبه ۱۶ آذر، در توییتی نوشت که در سفرش به امارات متحده عربی، با برخی از رهبران سیاسی پیشین افغانستان ازجمله حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، دیدار کرده است. او گفت که رهبران افغانستان خواستار ایجاد زمینه گفت‌وگوی ملی در مورد آینده کشورند.

توماس وست نوشت: «رهبران سیاسی افغانستان از طالبان خواستار احترام به حقوق زنان و دختران و آغاز گفت‌وگوی ملی در مورد آینده کشورند.» وست در ادامه توییت نوشته است: «خوشحالم که کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، توانست به خارج از افغانستان سفر کند.»

حامد کرزی، روز شنبه ۱۲ آذر، پس از ۱۵ ماه حصر خانگی سرانجام اجازه یافت از افغانستان خارج شود. او از کابل به دبی رفت و به گزارش برخی منابع آگاه، روز چهارشنبه شانزدهم آذر، به آلمان رسید. سفر حامد کرزی به دبی، با سفر ملا محمد یعقوب و توماس وست به امارات متحده عربی هم‌زمان بود. وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که هدف از این سفر، دیدار با رهبران امارات متحده عربی و نیز افغان‌های ساکن این کشور است.

وست در توییتی دیدارش را با وزیر دفاع طالبان تایید کرد و نوشت: «من از طالبان خواستم که به حقوق زنان و دختران برای تحصیل و کار احترام بگذارند تا آن‌ها بتوانند از خانواده‌هایشان حمایت کنند.»

وست همچنین در یک رشته توییت نوشت که در ملاقات با وزیر دفاع طالبان در ابوظبی، درباره وضعیت وخیم حقوق بشر به‌ویژه برای زنان و دختران در افغانستان صحبت کرده است. او در ادامه نوشت: «ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور و مشروعیت داخلی و بین‌المللی طالبان به‌شدت به رفتار آنان با زنان و دختران افغانستان بستگی دارد.»

توماس وست در ادامه گفت که با مقام‌های دولت امارات متحده عربی نیز ملاقات کرده است. او در توییتی نوشت: «با همکاران دولت امارات متحده عربی در مورد منافع مشترک در افغانستان، ازجمله حفاظت از حقوق اساسی افغان‌ها، ثبات اقتصادی، محافظت در برابر ظهور مجدد تهدیدهای تروریستی و حمایت قوی بشردوستانه گفت‌وگو کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه آمریکا نقش امارات متحده عربی را با توجه به تجارت و سرمایه‌گذاری‌های دیرینه افغان‌ها در این کشور، در زمینه رشد اقتصادی افغانستان مهم عنوان کرد. او گفت که آمریکا به هماهنگی حیاتی با امارات متحده عربی در مورد اولویت‌های مشترک در افغانستان، از بازگشت دختران به تحصیل تا سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه، ادامه خواهد داد.

توماس وست در سفرش به امارات متحده عربی، با سرمایه‌گذاران و بازرگانان افغان نیز دیدارهایی داشت. وست در توییتی درباره دیدارش با بازرگانان نوشت: «تراکنش‌های بانکی (در افغانستان) همچنان یک چالش است که به بهبود سیاست‌های مالی و افراد متخصص طالبان نیاز دارد.» او گفت که برخی از بانک‌ها در افغانستان فعالیت‌هایشان را بهبود بخشیده‌اند.

این در حالی است که با بازگشت طالبان به قدرت و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این گروه، سیستم بانکداری در افغانستان با چالش جدی مواجه شده است. تحریم‌های دولت آمریکا سبب شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران روابط مستقیم با بانک‌های افغانستان را متوقف کنند و به سیستم بانکداری و نقدینگی در این کشور صدمه شدیدی وارد شود.

کشورهای منطقه، ازجمله چین، پاکستان و روسیه، همواره مسدود شدن ذخایر بانک مرکزی و تحریم‌های آمریکا علیه طالبان را یکی از دلایل اصلی بحران اقتصادی و بی‌ثباتی در افغانستان عنوان می‌کنند.

توماس وست در سفرش به کشورهای ژاپن، هند و امارات متحده عربی که از اول تا هفتم دسامبر جریان داشت، گفت که با هدف تقویت کمک‌های بشردوستانه و گفت‌وگو در مورد وضعیت امنیتی و چالش‌های اقتصادی در افغانستان، با مقام‌های این کشورها د‌یدار می‌کند.