عصبانیت رئیسی از شعار «زن، زندگی، آزادی»؛ مردم ایران سال ۵۷ آزاد شدند

ابراهیم رئیسی پس از شروع به کار در دولت، مصوبه حجاب را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد

ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از شهرستان رباط‌کریم، به شعار «زن، زندگی‌، آزادی» که برآمده از خیزش سراسری ایرانیان است، کنایه زد و گفت که «مردم فریب شعار آزادی را نمی‌خورند». او در ادامه مدعی شد که مردم ایران، آزادی‌ خود را در انقلاب ۵۷ پیدا کرده‌اند و به دشمنان اجازه نمی‌دهند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را تهدید کنند.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی شهروندان آزادی‌خواه ایران را متهم کرد که با «حرف‌های خیلی زیبا در جامعه اخلال و تفرقه ایجاد می‌کنند و باور و اعتقاد مردم را هدف قرار می‌دهند».

او بدون اشاره به بازداشت صدها دانشجو، دانش‌آموز و فعال اجتماعی در هفته‌های اخیر، اعتراض‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در جریان خیزش سراسری را نیز به «عوامل خارجی» و «دشمنان» نسبت داد و گفت: «عده‌ای می‌خواهند جوانان پرکار اهل درس را از تحصیل بازدارند، فعال اجتماعی را از فعالیت محروم کنند و تولیدکننده را از تولید مایوس کنند تا جامعه از رشد و تعالی بازماند.»

ابراهیم رئیسی با طرح این ادعا که زنان ایرانی دختر پیامبر اسلام را «الگو» قرار داده‌اند، گفت: «از مردم ایران قدردانی می‌کنم که دشمنان را ناکام گذاشتند.»

او در ادامه، کشورهای غربی را خطاب قرار داد و گفت: «حضور شما در هر منطقه و جایگاهی با هر شعار زیبایی سلب‌کننده آرامش و زندگی مردم است نه ایجادکننده آزادی برای مردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی که پیش‌تر نیز خیزش سراسری مردم را به «دشمنان» نسبت داده و مدعی شده بود آن‌ها نمی‌خواهند پیشرفت ایران را ببینند، در سخنان روز پنجشنبه خود، جمله معروف روح‌الله خمینی را تکرار کرد و گفت: «دشمنان ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید. ایران به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.»

مقام‌های حکومت ایران همواره اعتراض‌های مردمی را به کشورهای خارجی نسبت می‌دهند و با «اغتشاشگر» و «آشوبگر» نامیدن معترضان آنان را سرکوب می‌کنند.

ابراهیم رئیسی اندکی پس از شروع مسئولیتش در دولت سیزدهم، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و خواستار اجرای سختگیرانه قوانین مربوط به حجاب شد اما در جریان سفر به نیویورک، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس، ادعا کرد که زنان ایرانی به صورت «خودجوش» حجاب را رعایت می‌کنند.

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که حکومت ایران سالانه مبالغ هنگفتی از بودجه عمومی و از جیب مردم برای اجرای حجاب اجباری هزینه می‌کند. تنها در یک مورد در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱، با درخواست دولت و موافقت مجلس، بودجه‌ای معادل ۱۱۸ میلیارد تومان در اختیار ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر قرار گرفت تا این نهاد از طریق ۴۰۰ نمایندگی فعال خود در شهرهای مختلف ایران اجرای قوانین مربوط به حجاب را پیگیری کند.

شعار «زن‌،‌ زندگی، آزادی» که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، فراگیر شد، دربرگیرنده مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران پس از ۴۳ سال سرکوب و محرومیت از آزادی‌های مدنی است که به‌طور مستقیم حکومت ایران و ایدئولوژی حاکم بر آن را نشانه گرفته و آشکار می‌کند که تلاش‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری نتیجه‌ای نداشته است. این شعار موقعیت حکومت ایران را که یکی از ستون‌های اصلی آن حجاب زنان است، به مخاطره انداخته و به همین دلیل مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را عصبانی کرده است.

بیشتر از