بلینکن: خروج چین از سیاست کووید صفر به نفع اقتصاد جهانی است

پکن در حال آماده‌سازی یک دستورالعمل جدید برای کاهش محدودیت‌ها تحت استراتژی بهداشت عمومی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین است

مردم چین در واکنش به قرنطینه‌های بسیار گسترده و شدید دولت چین، تجمع‌های اعتراضی بی‌سابقه‌ای را علیه دولت شی جین‌پینگ برگزار کردند-MANJUNATH KIRAN / AFP

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، روز دوشنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر)، با اشاره به اختلال و کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان گفت خروج موفق چین از سیاست کووید صفر به نفع اقتصاد جهانی خواهد بود.

بنا به برخی گزارش‌ها، پکن در حال آماده‌سازی یک دستورالعمل مرکزی جدید برای کاهش محدودیت‌ها تحت استراتژی بهداشت عمومی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین است، استراتژی که با هدف جلوگیری از شیوع عفونت، آزمایش‌های گسترده‌ای را از سال ۲۰۲۰ آغاز و میلیون‌ها چینی را در قرنطینه حبس کرد.

نوع اومیکرون ویروس کرونا که بسیار واگیردار است، در حال آزمایش میزان پایداری سیاست شی جین‌پینگ در زمانی است که این کارزار ملی زندگی صدها میلیون نفر را دگرگون کرده است، به‌ویژه در حالی که مقام‌های بهداشتی همچنان گزارش می‌دهند که بیش از ۹۵ درصد موارد مثبت واگیردار نیستند.

اواخر ماه نوامبر، مردم چین در واکنش به قرنطینه‌های بسیار گسترده و شدید دولت چین، تجمع‌های اعتراضی بی‌سابقه‌ای را علیه دولت شی جین‌پینگ برگزار کردند.

تقریبا بلافاصله بعد از این تجمع‌های اعتراضی، شهرهای بزرگ در سراسر چین، برای اولین بار در سال‌های گذشته، الزام‌های آزمایش کووید و قرنطینه را برداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن در یک جلسه که روزنامه وال استریت ژورنال سازماندهی کرده بود، گفت: «ارزیابی جهت سیاست چین دشوار است.» او با اشاره به اینکه زمان زیادی از این خبر نگذشته است، گفت: «به نظر می‌رسد که چین برخی از الزام‌‌های کووید را کاهش داده است.»

وزیرخارجه آمریکا افزود: «ما از چين مي‌خواهيم که درمورد کووید درست عمل کند.» بلینکن تاکید کرد: «این در درجه اول به نفع مردم چین است، اما همچنین به نفع مردم سراسر جهان است. پس ما می‌خواهیم آن‌ها موفق شوند.»

او اشاره کرد که کند شدن رشد اقتصادی چین به‌دلیل قرنطینه گسترده اثرات منفی بر اقتصاد جهان گذاشته است. بلینکن گفت که این به نفع هیچ کسی نیست. او افزود که ایالات متحده آمریکا امیدوار است که چین راهی برای پیشرفت پیدا کند تا بتواند به این چالش‌ها نیز بپردازد.

موضوع عادی‌سازی و برداشتن محدودیت‌ها در چهارچوب سیاست کووید صفر موضوع دشواری برای شی جین‌پینگ است، چرا‌‌‌‌ که این سیاست با مشروعیت سیاسی او گره خورده است. این بدان معنا است که حزب کمونیست چین به احتمال زیاد قبول نمی‌کند که سیاست کووید صفر اشتباه بوده است.

در همين حال، رسانه‌های دولتی چين نيز تمایلی ندارند تا برای ناآرامی‌های اخير، اعتباری قائل شوند.

بیشتر از جهان