برگزاری اعتصاب، تحصن و تجمع در دست‌کم ۳۱ دانشگاه سراسر ایران

دانشجویان به حضور نمایشی سخنگوی دولت و شهردار تهران در دانشگاه‌های علم‌وصنعت و صنعتی شریف اعتراض کردند

در دومین روز از فراخوان اعتصاب‌ و اعتراض سه روزه، چهاردهم تا شانزدهم آذرماه، روز سه‌شنبه دانشجویان معترض در دست‌کم ۳۱ دانشگاه در تهران و شهرهای دیگر، تجمع اعتراضی‌، تحصن و اعتصاب کردند. در دانشگاه علم‌وصنعت دانشجویان با شعار «بی‌شرف بی‌شرف» به حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، اعتراض کردند و در دانشگاه صنعتی شریف نیز با وجود ممنوعیت ورود دانشجویان معترض به محل جلسه علیرضا زاکانی با بسیج، شماری از دانشجویان حاضر در سالن او را «فاسد» خواندند که سبب خشم و اهانت شهردار تهران به دانشجویان شد.

در شهر تهران تجمع و تحصن دانشجویان ازجمله در دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، بهشتی، علامه، آزاد سوهانک، فنی شمسی‌پور، و علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

همچنین در دانشگاه‌ کردستان در سنندج، دانشگاه نوشیروانی در بابل، دانشگاه ملایر، موسسه عالی سپهر اصفهان، بوعلی سینای همدان، هنر تبریز، هنر اصفهان، چمران اهواز، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشگاه گیلان، دانشگاه مازندران و دانشکده فنی دختران سنندج و بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف ایران نیز دانشجویان اقدام برگزاری تجمع، تحصن و اعتصاب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دانشگاه صنعتی شریف که بسیج دانشجویی میزبان علیرضا زاکانی، فرمانده اسبق بسیج دانشجویی و شهردار فعلی تهران، شده بود، دانشجویان با سوال و شعار، چنان زاکانی را به خشم آوردند که او بارها سخنان توهین‌آمیزی علیه دانشجویان بر زبان آورد.

علیرضا زاکانی در بخشی از سخنانش به شعار خیزش سراسری مردم ایران، «زن، زندگی، آزادی»، حمله کرد و گفت «در غرب چه کسی به فکر زن و زندگی و آزادی ماست؟» که در مقابل با اعتراض دانشجویان مواجه شد که او را خطاب قرار دادند و گفتند: «نکند شما هستی.»

در بخش دیگری از این برنامه تبلیغاتی نیز وقتی فرمانده سابق بسیج دانشجویی و شهردار فعلی تهران خود را از مخالفان فساد معرفی کرد، دانشجویان خطاب به او گفتند: «این چه نظامی است که سر تا پا فاسد است؟» زاکانی خطاب به دانشجویان گفت «بشینید بابا» و مدعی شد که جمهوری اسلامی اصلا فاسد نیست.

این درحالی است که با وجود ادعاهای زاکانی در سال‌ها گذشته و سمت فرماندهی بسیج دانشجویی، فاش شده است که دخترش، مریم زاکانی، و دامادش، حسین حیدری، در سوییس اقامت داشته و حتی برخی گزارش‌ها حاکی از دوتابعیتی‌بودن آن‌ها است.

زاکانی پس افشای اقامت دخترش در سوئیس، گفته بود که چون دخترش بسیار باهوش است، برای تحصیل دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه فدرال لوزان به سوئیس رفته بود.

شهردار تهران همچنین در جلسه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف وقتی مدعی شد که باید برای اصلاح امور در کشور اقداماتی در حد انقلاب انجام شود، با اعتراض دانشجویان مواجه شد که امثال او را مانع انقلاب مردم ایران دانستند. زاکانی در مقابل، با اهانت به دانشجویان گفت که «انقلاب شما بچه بازی است» و «وقتی می‌خواهید نام انقلاب را ببرید، گلویتان را بمالید تا در گلویتان گیر نکند».

دانشجویان در اعتراض به زاکانی، او را «فاسد» خواندند که منجر به خشم و عصبانیت شهردار فعلی تهران و فرمانده اسبق بسیج دانشجویی شد و او در اهانتی آشکار دانشجویان را « گروه فشار و خائن» نامید.

در همین حال، فعالان دانشجویی دانشگاه شریف گزارش دادند که نیروهای لباس شخصی و حراست در جریان حضور زاکانی در جلسه بسیج دانشجویی، محوطه این دانشگاه را «به عرصه تعقیب و گریز تبدیل و چندبار به دانشجوها حمله کردند و در ساختمان ابن‌سینا، سعید رحیمی، استاد ادبیات دانشگاه، را هم که برای رهایی یک دانشجو از دست نیروهای حراست وارد میدان شده بود، مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.»

ویدیوهای منتشرشده نیز نشان می‌دهد که نیروهای لباس شخصی و حراست از حضور دانشجویان معترض به سالن محل حضور زاکانی جلوگیری کردند و در مقابل دانشجویان با سردادن شعارهای اعتراضی در بیرون این سالن به حضور او اعتراض کردند.

 در دانشگاه علم و صنعت تهران، دانشجویان حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، در این دانشگاه را به صحنه سر دادن شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» و دیگر شعارهای اعتراضی تبدیل کردند.

دانشجویان معترض پیش از این نیز بارها در چند دانشگاه مختلف به حضور سخنگوی دولت رئیسی اعتراض کرده‌اند، ازجمله دوشنبه دوم آبان‌ماه هنگام حضور بهادری جهرمی در سالن اجتماعات دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که دانشجویان با شعار «سخنگو برو گمشو» سخنگوی دولت را از این دانشگاه بیرون کردند.

اعتراض دانشجویان به سخنگوی دولت در چند دانشگاه دیگر، ازجمله علم‌وصنعت ، علامه تهران و حتی دانشگاه قم، نیز تکرار شد.

حضور روز سه‌شنبه علی بهادری جهرمی در دانشگاه علم‌وصنعت نیز چون دفعات قبلی با همراهی گسترده نیروهای امنیتی، محافظان مسلح و همچنین نیروهای بسیج دانشجویی انجام شد.

پیش از این، حضور سخنگوی دولت رئیسی در روز ۲۶ مهرماه در دانشگاه علامه تهران با مفقودشدن صحرا رضایی، دانشجوی افغان این دانشگاه، همراه بوده است.

به گفته رضا شفاخواه، وکیل خانواده صحرا رضایی، این دختر دانشجو روز ۲۶ مهر ماه درست همزمان با حضور سخنگوی دولت رئیسی در این دانشگاه حضور داشته است، اما پس از اعتراض دانشجویان به حضور بهادری جهرمی، گوشی‌ صحرا رضایی خاموش شده و تاکنون هیچ خبر و اثری از این دختر دانشجو نیست.

سخنگوی دولت رئیسی تاکنون پاسخ یا توضیحی درباره مفقودشدن صحرا رضایی  ارائه نکرده و این دختر دانشجو همچنان «مفقود» است.