کشورهای حاشیه خلیج فارس با نگاه به شرق، روابط اقتصادی با چین را تقویت می‌کنند

عربستان سعودی، قصد دارد اتکا به نفت را با ایجاد صنایع جدید که می‌توانند برای سعودی‌ها شغل ایجاد کنند، کاهش دهد

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین است-NICOLAS ASFOURI / AFP

انتظار می‌رود در سفر این هفته شی جین‌پینگ، رئيس جمهوری چین، به عربستان سعودی، موضوع روابط تجاری و سرمايه‌گذاری بين چين و کشورهای عربی حوزه خليج فارس به‌طور برجسته‌ای مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کشورهای عربی حوزه خليج فارس به‌ویژه با هدف تحول اقتصادی در زمینه جایگزینی نفت با انرژی‌های پاک، نگاه خود را به‌طور فزاینده‌ای به‌سمت شرق گردانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان است، شریک تجاری عمده تولیدکنندگان نفت و گاز خلیج فارس محسوب می‌شود.

علاوه‌بر روابط اقتصادی بین این کشورها و چین در حوزه انرژی، روابط دوجانبه در بخش زیرساخت‌ها و فناوری منطقه‌ای نیز گسترش یافته است.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین است و ۱۸درصد از کل خرید نفت خام چین از این کشور انجام می‌شود.

رياض گفته است در جريان ديدار شی، تقويت روابط تجاری و امنيت منطقه‌ای در اولويت قرار خواهد گرفت. عربستان سعودی ميزبان اجلاس چين و خليج فارس و اجلاس چين و عرب خواهد بود که ديپلمات‌ها می‌گويند در آن‌ها ده‌ها توافق و اسناد تفاهمی امضا خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرایه محمدی، مدیر عامل شرکت سیا انرژی اینترنشنال، می‌گوید: «شورای همکاری خلیج فارس در پی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است که نه‌تنها پاسخگوی تقاضای محلی خواهد بود، به اقتصاد کشوهای عضو نیز این امکان را می‌دهد تا در زنجیره‌های تامین جهانی ادغام شوند.»

او افزود: «شرکت‌های چینی کمک می‌کنند که این کار را انجام دهیم. اول در سطح منطقه‌ای و آسیا و سپس فراتر.»

عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت خام جهان و بزرگ‌ترین اقتصاد عربی، قصد دارد اتکا به نفت را با ایجاد صنایع جدید که می‌توانند برای سعودی‌ها شغل ایجاد کنند، کاهش دهد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی همچنین به عنوان یک رکن تنوع اقتصادی، درحال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده‌اند.

یک مدیر اجرایی ارشد منطقه‌ای در ماه اوت به رسانه‌های محلی گفت که غول فناوری چینی هوآوی- که با وجود نگرانی‌های آمریکا در اکثر کشورهای خلیج فارس در حال ساخت شبکه‌های ۵جی است- در حال نهایی‌کردن مکانی برای یک مرکز داده‌پردازی جدید درعربستان سعودی است، که بعد از ابوظبی دومین مرکز مهم منطقه خواهد بود.

تحلیلگران می‌گویند چگونگی رسیدگی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به هر دو زنجیره تامین چینی و غربی در موضوع حساسی مانند زیرساخت‌های حیاتی ملی به احتمال زیاد نقطه تنش با آمریکا باقی خواهد ماند، که یک شریک امنیتی کلیدی عربستان سعودی محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان