کاظمی قمی می‌گوید آمریکا دستگاه جاسوسی خود را در افغانستان فعال نگه داشته است

مقام‌های ایرانی از نزدیکی طالبان به آمریکا اظهار ناخرسندی کرده‌اند

قمی خاطرنشان کرد آمریکا به دنبال منافع ملت‌ها نیست و اجازه نمی‌دهد در کشورهایی مانند افغانستان دولت قوی تشکیل شود- عکس:خبرگزاری باختر

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ایران، ادعا کرد که آمریکا هنوز هم بر افغانستان اشراف اطلاعاتی قوی دارد و کنترل حریم هوایی این کشور در دست آمریکا است. او با انتقاد از نقش مخرب آمریکا در داخل خاک افغانستان گفت: «دولت آمریکا می‌خواهد نشان دهد در صورتی که ایالات متحده نباشد، سطح بی‌ثباتی و ناآرامی در افغانستان به‌شدت بالا می‌رود.»

کاظمی قمی در این مصاحبه تلویزیونی، افزود: «در یک سال گذشته، آمریکا بر تنش‌های قومی و منطقه‌ای افزوده، به درگیری‌های مذهبی در این کشور دامن زده و وضعیت در افغانستان را به هم ریخته است.»

به گفته قمی، با وجود اینکه آمریکا یک سال قبل از افغانستان خارج شد، فعالیت سیا در افغانستان مانند گذشته ادامه دارد و کنترل کامل حریم هوایی افغانستان در اختیار آمریکا است و در حالی که ایالات متحده در تلاش برای گسترش بحران افغانستان است، متحدان آن به‌ویژه بریتانیا و چندین کشور عربی نیز به بی‌اعتمادی میان افغانستان و همسایه غربی آن، ایران، دامن زده‌اند.

قمی خاطرنشان کرد: «آمریکا به دنبال منافع ملت‌ها نیست و اجازه نمی‌دهد در کشورهایی مانند افغانستان دولت قوی تشکیل شود.» او رویکرد جمهوری اسلامی در قبال افغانستان را «حمایت از مردم افغانستان و در عین حال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم در افغانستان» اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اظهارات حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران، درست زمانی منتشر می‌شود که یک فایل صوتی منسوب به بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، فاش شده و سروصدای زیادی به راه انداخته است. این فایل صوتی که گروه بلک ریوارد پس از هک کردن خبرگزاری فارس در فضای مجازی منتشر کرد، حاوی سخنان سفیر ایران در کابل است که طالبان را «مصیبتی برای منطقه و جهان» می‌نامد. امینیان در این فایل صوتی می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران مجبور است با طالبان از در تعامل و نزدیکی وارد شود؛ زیرا راه دیگری برای جمهوری اسلامی باقی نمانده است؛ جز اینکه کنار طالبان بایستد و از آنان استفاده کند.

امینیان در این سخنان، تصریح می‌کند که طالبان با وجود ۲۰ سال جنگ با آمریکا، ذاتا دشمن آمریکایی‌ها نیستند و اگر جمهوری اسلامی دیر بجنبد، طالبان دوباره به آمریکا نزدیک می‌شوند.

حسن کاظمی قمی در اظهارات تازه خود، تلاش کرد تندی کلام امینیان را تا حدی تلطیف کند؛ اما او هم یک دغدغه سفیر ایران در کابل را تکرار کرد؛ هراس از نزدیکی آمریکا و طالبان. البته این هراس تنها مختص جمهوری اسلامی نیست و روسیه، چین و پاکستان نیز از رویکرد تعامل‌گرای طالبان با آمریکا نگران شده‌اند.

کشورهای منطقه که زمانی به طالبان برای مبارزه با آمریکا کمک مالی می‌کردند، معتقدند آمریکا با تغییر راهبرد منطقه‌ای خود، طالبان را به کابوسی برای کشورهای منطقه تبدیل کرده و سازمان‌های تروریستی که هدفشان نفوذ به کشورهای آسیای میانه، چین و ایران است، در افغانستان تحت حمایت قرار دارند.

کشورهای منطقه به‌خوبی می‌دانند که مبارزه با تروریسم در ۲۰ سال گذشته، ریشه فعالیت‌های این گروه‌ها در غرب و به‌خصوص آمریکا را خشکاند و با توجه به ناتوانی‌های فعلی این شبکه‌ها، بعید به نظر می‌رسد آن‌ها بتوانند در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت به آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش ضرری برسانند؛ اما کشورهای منطقه در تیررس سازمان‌های جهادی قرار دارند. این سازمان‌ها نظام‌ها و دولت‌های این کشورها را کاملا غیراسلامی می‌دانند و معتقدند باید آن‌ها را تغییر دهند.

با توجه به این شرایط باید گفت که سخنان حسن کاضمی قمی و بهادر امینیان در واقع دقیقا از یک تربیون و با یک دغدغه بیان شده‌اند. مضاف بر اینکه کاظمی قمی تلاش کرده است با نوعی فرافکنی، آمریکا را مسبب همه مشکلات موجود و حتی اظهارات سفیر ایران در افغانستان جلوه دهد و بهادر امینیان را از واکنش تند طالبان به قبال گفته‌هایش، مصون نگه دارد.