بانوی اول اوکراین: جهان یکصدا به خشونت جنسی در جنگ پاسخ دهد

«تحقیر اوکراینی‌ها و خشونت‌ها و جنایت‌های جنسی علیه آنان، ابزار جنگی زرادخانه‌های اشغالگرانش است»

اولنا زلنسکا در میان قانونگذاران بریتانیا صحبت کرد-JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، روز دوشنبه، پنجم دسامبر (۱۴ آذر)، خواستار «واکنش جهانی» به استفاده از خشونت جنسی به مثابه سلاح جنگی شد، و گفت دادستان‌های کی‌یف در حال بررسی بیش از ۱۰۰جنایت احتمالی به این شیوه‌اند که سربازان روسی مرتکب شده‌اند.

زلنسکا در کنفرانس «پیشگیری از خشونت جنسی در میدان جنگ» در لندن، گفت که تحقیقات تنها در مورد «بخشی کوچک» از میزان واقعی جنایات مربوط به خشونت جنسی در جنگ اوکراین است.

او گفت: «تحقیر اوکراینی‌ها و خشونت‌ها و جنایات جنسی علیه آنان، ابزار جنگی زرادخانه‌های اشغالگرانش است.»

او در نخستین روز از کنفرانسی که دولت بریتانیا میزبان آن است، به قانونگذاران بریتانیایی گفت:‌ «همه از شمار بالای تجاوزها خبر دارند. سربازان روس علنا درباره آن حرف می‌زنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکا در عین حال گفت که قربانیان خشونت‌های جنسی از بیم بدنامی و از ترس اینکه تجاوزگران بازگردند و مجددا خشونت جنسی علیه آنان مرتکب شوند، سکوت کرده‌اند.

بانوی اول اوکراین گفت: «از همین رو به رسمیت شناختن این نوع جنایت جنگی و بازخواست مرتکب‌شوندگان آن، بسیار مهم است.»

همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، خواستار واکنش جهانی به مسئله خشونت‌های جنسی سربازان روس علیه زنان اوکراینی در جریان جنگ شد و گفت: «متاسفانه تا زمانی که سربازان فکر می‌کنند می‌توانند بدون مجازات به کار خود ادامه دهند، چنین جنایات جنگی در جهان ادامه خواهد داشت.»

دولت اوکراین یک برنامه حمایتی برای کمک به قربانیان جنگ و تحقیقات و پیگرد قانونی مجرمان راه‌اندازی کرده است و قصد دارد طرح‌های مشابهی را در خارج از این کشور، مانند آلمان و جمهوری چک، تاسیس کند.

پیش‌تر در هفته گذشته، جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، طی دیدار از کی‌یف، از یک بسته حمایتی جدید کشورش به اوکراین خبر داد که حمایت از قربانیان خشونت جنسی نیز جز آن است.

در کنفرانس «پیشگیری از خشونت جنسی در جنگ» نمایندگان ۷۰ کشور شرکت کردند. نادیا مراد و دنیس موکوگه‌، که در سال ۲۰۱۸ به پاس مبارزه‌شان علیه خشونت جنسی به منزله سلاح در جنگ، برنده جایزه صلح نوبل شدند، در این کنفرانس سخن گفتند.

نادرا مراد، زن ایزدی عراقی است که در جریان جنگ با داعش در عراق، اسیر داعش شد و سپس توانست از دست گروه اسلامگرای افراطی دولت اسلامی، فرار کند و از آن پس، برای پایان دادن به قاچاق انسان و خشونت‌های جنسی فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان