طالبان یک فرد بانفوذ قومی و پسرش را در استان غور افغانستان به قتل رساندند

از مولوی احمدشاه دین‌دوست، استاندار طالبان در غور، به منزله متهم این قتل نام‌ برده می‌شود

 حاجی احمد خان رسولی، از بزرگان طایفه فولاد بود که در استان غور مشهور و معروف اند-ایندیپندنت فارسی

بر اساس گزارش منابع محلی در استان غور در مرکز افغانستان، طالبان حاجی احمدخان رسولی مشهور به حاجی احمدخان شیویچ و فرزندش، حاجی شراف‌الدین، را به قتل رساندند. نزدیکان حاجی احمدخان می‌گویند که او روز ۴ مهر به دستور احمدشاه دیندوست، استاندار طالبان در غور، بازداشت شد و پس از دو ماه زندان، روز دوشنبه، ۱۴ آذر (۵ دسامبر)، جسد او و فرزندش به خانواده‌ آنان تحویل داده شد.

خانواده حاجی احمدخان می‌گویند که استاندار طالبان در مرگ او دست داشته است. اما مقام‌های طالبان هنوز در مورد دلیل کشته شدن این بزرگ قوم و فرزندش حرفی نزده‌اند.

 حاجی احمدخان رسولی بزرگ طایفه فولاد بود که در استان غور مشهورند. بخشی از این طایفه در هرات نیز سکونت دارند. او در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ از حوزه استان غور نامزد پارلمان شد. با اینکه آرای او بیشتر از سایر نامزدها بود، اما کمیسیون شکایات انتخاباتی به دلایل نامشخصی آرای او را باطل اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

  با این حال، در دوران حکومت جمهوری، طایفه فولاد یک نماینده در پارلمان افغانستان و سه نماینده در شورای شهر داشت. گفته می‌شود که طالبان به دلیل نزاع‌های قومی در این استان، حاجی احمدخان و پسرش را بازداشت، و سپس تیرباران کرده‌اند. از سال‌ها پیش، نزاع‌های قومی از عوامل تنش و درگیری‌های محلی در غور بوده است.

 در غور اقوام مختلف افغانستان سکونت دارند، اما اکثریت ساکنان این استان را ترک‌تبار‌ها و تاجیک‌ها تکشیل می‌دهند. اختلافات قومی و برخی دیدگاه‌های افراطی در میان مردم غور ، باعث شده است که جریان‌های افراط‌گرا در آن نفوذ یابند. شهرستان مرغاب در این استان مرکز جذب نیرو برای گروه داعش دانسته می‌شود. هواداران گروه طالبان، شبکه القاعده، و سازمان‌های افراطی دیگری مانند جمعیت اصلاح، حزب التحریر و گروه نجم نیز در این استان حضور دارند. این استان در ۲۰ سال گذشته کمترین رشد را داشته است و اکثریت ساکنان آن به فقر دچارند و به همین دلیل، استانی توسعه‌نیافته یا به‌اصطلاح «درجه سه» در میان استان‌های افغانستان شناخته می‌شود. مناسبات قبیله‌ای نیز باعث شده است که طایفه‌های مختلف ساکن این استان به صورت دائم در نزاع با یکدیگر باشند. کشته شدن حاجی احمدخان رسولی، بار دیگر تنور منازعات قومی را در غور شعله‌ور کرده است و احتمال می‌رود که درگیری‌های خونین گسترده‌تری نیز در این استان رخ دهد.