افزایش اقدامات هماهنگ دانشجویان ایرانی خارج از کشور

دانشجویان ایرانی قصد دارند به طرز گسترده‌ای «روز دانشجو» را در کشورهای مختلف برگزار کنند 

در حالیکه شانزده آذر،‌ روز دانشجو، نزدیک می‌شود، دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور به برگزاری حرکت‌های حمایتی اقدام کرده‌اند. دانشجویان تاکنون نقش مهمی در جنبش سیاسی - مدنی «زن، زندگی، آزادی» داشته‌اند و تظاهرات‌ها‌ و تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است، و شمار زیادی از دانشجویان داخل ایران نیز دستگیر شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که «روز دانشجو» امسال در سطح گسترده‌ای در دانشگاه‌های ایران برگزار شود.

در خارج از کشور نیز اخیرا هماهنگی بیش از پیش میان دانشجویان و دانشگاهیان به چشم می‌خورد. طبق اعلامیه‌های همسانی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است، مراسم روز دانشجو قرار است در دست‌کم هفت دانشگاه در غرب برگزار شود که از این قرارند: دانشگاه‌های «ویکتوریا» و «سیمون فریزر» در غرب کانادا، دانشگاه «یورک» در شرق کانادا، دانشگاه‌های «گوته» در فرانفکورت و هامبورگ در آلمان؛ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برلین در همین کشور، و دانشگاه «ساسکس» در جنوب بریتانیا. پیش‌بینی می‌شود که دانشجویان در چندین دانشگاه دیگر نیز حرکات مشابهی انجام دهند. برخی از این دانشگاه‌ها، مثل دانشگاه یورک در تورنتو، چند هزار دانشجوی ایرانی دارند.

فراخوان‌های فوق‌الذکر را گروهی به نام «جمعی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور» منتشر کرده‌ است که از نشانی ایمیل [email protected] استفاده می‌کند. این جمع، فراخوان به همبستگی با دانشجویان از طریق «برگزاری سخنرانی، پخش سرود، ویدیو، تجمع، یادبود و نظایر آن» داده است. در بیانیه این گروه می‌خوانیم: «فریاد دانشجویان ایران علیه استبداد دینی؛ حمایت بی‌قید‌و‌شرط خود را از انقلاب زن-زندگی-آزادی اعلام کنیم.» قرار است در برخی دانشگاه‌ها نمایشگاه عکس‌های زندانیان سیاسی و کشته‌های قیام نیز برگزار شود. 

در عین حال، نامه سرگشاده‌ای با عنوان «نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور» نیز در حال پخش و جمع‌آوری امضا است. در این «نامه» خطاب به «دوستان آزاده و دانشجویان سربلند ایران»، آمده است: «ما امضاکنندگانِ این نامه اذعان داریم که واژگان در مقابل عظمت و مقاومت شما ناچیزند. ما افتخار می‌کنیم که روزگاری در دانشگاهی قدم گذاشته‌ایم که امروز زمینش زیر پای شما می‌لرزد و آسمانش پر است از سرود رهایی که دم به دم آواز می‌کنید.» در ادامه «نامه» تاکید می‌شود: «گرچه به جبر زمانه و جغرافیا از شما دور افتاده‌ایم، برای پشتیبانی و هرگونه کمک آماده‌ایم. زنده‌ایم به همراهی با شمایی که چون سرو ایستاده‌اید در خاک سرزمینمان و بیش از ما هزینه شرافت را می‌پردازید. ما را قابل بدانید که دوشادوش شما بایستیم و یقین داشته باشید که تنها خواسته ما تحقق مطالبات شماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه همچنین «اساتید شریفمان در دانشگاه‌های ایران» را خطاب قرار می‌دهد و از آن‌ها به دلیل حمایتشان از دانشجویان، قدردانی می‌کند. در هفته‌های گذشته بسیاری از استادان در همبستگی با دانشجویان، به امضای بیانیه، تعطیل کردن کلاس‌ها، و حتی استعفا اقدام کرده‌اند. در این نامه از استادان خواسته می‌شود که به حضور نیروهای امنیتی و نظامی در دانشگاه‌ها اعتراض کنند، و می‌افزاید: «ما از شما انتظار داریم محکم‌تر بایستید. گاه‌گداری صدایتان را بالا ببرید. گاه‌گداری قلمتان را بچرخانید در محکومیت رفتار زعمای امروز مملکت.»

پیش از این، روز ۳۰ نوامبر (۹ آذر)، گروهی به نام «دانشگاهیان ایرانی طرفدار آزادی»، در بیش از ۱۰۰ دانشگاه در نقاط مختلف جهان، از استرالیا و نیوزلند گرفته تا آمریکای شمالی و اروپای غربی و ترکیه، حرکت‌های حمایتی برگزار کرده بود.‌ حتی در دانشگاه «صلح» در استان سن‌خوزه کاستاریکا در آمریکای مرکزی نیز حرکت مشابهی سازمان داده شده بود. این گروه به گفته خود، با مشارکت بیش از ۲۰۰ دانشگاهی در ۷۶ دانشگاه در کانادا، ۲۲ دانشگاه در آمریکا، و یک دانشگاه در مکزیک تشکیل شده است و با هیچ گروه یا حزب سیاسی مرتبط نیست. 

حرکت‌های روز ۳۰ نوامبر از پوشش خبری گسترده رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های دانشگاهی، نیز برخوردار شد. مثلا در دانشگاه استنفورد در شمال کالیفرنیا، خبر تظاهرات حدود ۳۰ دانشجو، موضوع گزارش مفصلی در روزنامه «استنفورد دیلی» بود. تظاهرات ۴۰ نفر از دانشجویان دو دانشگاه سن‌لوئی و واشنگتن در شهر سن‌لوئی در ایالت میسوری نیز از پوشش خبری رسانه‌های محلی برخوردار شد. با این حساب، حتی تظاهرات‌های کوچک هم باعث مطرح شدن بیشتر اعتراضات و جنبش انقلابی ایران در رسانه‌های مختلف می‌شوند.