چهار نفر به اتهام ارتباط با اسرائیل اعدام شدند

این چهار نفر به ربودن و بازجویی از دو عضو سپاه پاسداران متهم بوده‌اند

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در خردادماه از دستگیری شبکه‌ «اراذل و اوباش» مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل خبر داده بود - Mehrnews

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی گزارش داد که صبح روز یکشنبه، ۱۳ آذر، چهار نفر به اتهام ارتباط با اسرائیل اعدام شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این چهار نفر به اسامی حسین اردوخان‌زاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی متهم بوده‌اند که با سرویس اطلاعاتی اسرائیل از جمله برای آدم‌ربایی همکاری می‌کرده‌اند.

پیشتر، روابط عمومی کل سپاه پاسداران، در خردادماه امسال از دستگیری شبکه‌ای از «اراذل و اوباش» مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل خبر داده بود.

به گفته نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، اعضای این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی اسرائیل، با «اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی، دستمزد خود را به‌صورت ارز دیجیتال دریافت می‌کردند.»

اوایل اردیبهشت ماه امسال، رسانه‌های اسرائیلی، ویدیویی از فردی به نام  منصور رسولی را منتشر کردند. رسولی در این ویدیو می‌گفت که جمهوری اسلامی از او خواسته، یک ژنرال آمریکایی را در آلمان، یک خبرنگار را در فرانسه و یک اسرائیلی را در ترکیه به قتل برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی پس از این ویدیو، سرهنگ پاسدار حسن صیادخدایی، از افسران نیروی قدس سپاه پاسداران در تهران ترور و کشته شد.

مدتی بعد از این اتفاقات، ویدیو دیگری منتشر شد که در آن فردی به نام یدالله خدمتی،  خود را از اعضای سپاه پاسداران معرفی می‌کرد و در مورد اقدامات سپاه در ارسال اسلحه به گروه‌های نیابتی سخن می‌گفت.

او در این ویدیو، خود را معاون علی اصغر نوروزی، فرمانده آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران معرفی و از فعالیت‌هایش در ارسال سلاح به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ابراز پشیمانی می‌کرد و از همکارانش می‌خواست دست به چنین اقدام‌هایی نزنند.

در آن زمان گفته شد که این بازجویی‌ها توسط عوامل موساد در داخل خاک ایران انجام شده است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی «اراذل و اوباش» مرتبط با موساد را عامل ربودن و بازجویی این دو تن معرفی کردند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری میزان، روز یکشنبه ۱۳ آذر منتشر کرده، علاوه بر اعدام چهار نفر، سه نفر دیگر نیز در این پرونده، به اتهام‌های «معاونت در آدم‌ربایی و نگهداری سلاح» به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

این اعدام‌ها در حالی رخ می‌دهد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر، شماری از معترضان را به محاربه و فساد فی‌الارض متهم کرده که مجازات آن در قوانین اسلامی اعدام است.

نگرانی از صدور حکم اعدام برای معترضان بازداشت‌شده، واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشته است. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران، جمهوری اسلامی را به راه‌اندازی کارزار اعدام متهم کرد.

به نظر می‌رسد صدور حکم اعدام، برای ایجاد ترس در میان معترضان و فرونشاندن خیزش مردم صورت می‌گیرد. با این حال، در ادامه خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، معترضان نیز بارها به مقامات جمهوری اسلامی درباره اعدام معترضان بازداشت‌شده هشدار داده‌اند.