تجمع‌های اعتراضی در حمایت از خیزش انقلابی ایران در شهرهای متعدد جهان

ایرانیان و حامیانشان در چندین شهر در دفاع از خیزش انقلابی ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند

اعتراض‌های ایرانیان خارج از کشور روز شنبه ۱۲ آذر، در شهرهای مختلفی در سرتاسر جهان برگزار شد. این نشانه ادامه حمایت جهانی از خیزش ملی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. همزمان در داخل ایران نیز تجمع‌های اعتراضی در سطوح وسیع در سراسر کشور ادامه یافت. یکی از موارد چشمگیر اعتراض‌های روز شنبه، گرد آمدن خانواده‌های بازداشت‌شدگان مقابل ساختمان دادگستری آبدانان در استان ایلام بود که فیلم‌هایی از‌ آن منتشر شده است.

تجمع‌های مشابهی بارها مقابل زندان اوین در تهران نیز برگزار شده است و در بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز اعتراض‌ها ادامه داشته‌اند، از جمله می‌توان به اعتراض‌ها در دانشگاه خوارزمی کرج به ادامه مسمومیت‌های زنجیره‌ای اشاره کرد. دانشجویان ایرانی در ده‌ها دانشگاه در خارج از کشور نیز در حمایت از دانشجویان در ایران تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. 

در گوتنبرگ (یوتبوری) که از جمله شهرهای ایرانی‌نشین سوئد محسوب می‌شود، مردم برای چندمین هفته متوالی بیرون آمدند و شعارهایی همچون «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»‌ و «نه شیخ می‌خوایم نه ملا، لعنت به آیت‌الله» سر دادند.

تجمع‌های اعتراضی در بسیاری از دیگر شهرهای اروپا نیز برگزار شد. در آمستردام، پایتخت هلند، اعتراض‌کنندگان شعارهایی در حمایت از جنبش در ایران سر دادند و سرود «ای ایران» نیز پخش شد و حضار آن را خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بروکسلِ بلژیک، معترضان گرد آمدند و شماری از چهره‌های سرشناس سیاسی بلژیک از جمله دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس این کشور، و تئو فرانکن، دیگر نماینده این مجلس، نیز برای مردم سخنرانی کردند.

در هامبورگ، بندر بزرگی در شمال آلمان، تجمع اعتراضی برگزار شد و مردم در آن علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در بسیاری از دیگر شهرهای آلمان نیز تجمع‌های اعتراضی مشابه برگزار شد؛ از جمله شهر برانشوایگ که در آن شعار «زن، زندگی، آزدی» سر داده شد و پرچم‌های مختلف از جمله پرچم شیر و خورشید و پرچم‌هایی با شعار «ایران» (به لاتین) افراشته شد.

در لندن، پایتخت بریتانیا، صدها نفر در میدان ترافالگار گرد آمدند و در حمایت از رویدادهای ایران شعار سر دادند. بسیاری از مردم پرچم قدیمی ایران با نشان شیر و خورشید را به همراه داشتند. روی بعضی از پرچم‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده بود «آزادی برای ایران». در برخی شهرها مثل پاریس، اعتراض‌ها از روز جمعه آغاز شده بودند.

در آمریکا، یکی از تجمع‌های جالب و کم‌سابقه گردهمایی کوبایی‌های مقیم میامی بود که بعدازظهر شنبه در این شهر واقع در ایالت فلوریدا گرد هم آمدند. در موزه متروپولیتن شهر نیویورک، گروهی از ایرانیان دست به حرکت هنری اعتراضی زدند. آن‌ها با لباس‌های خونی که روی آن‌ها شعارهای اعتراضی و اسم کشته‌شدگان جنبش اخیر نوشته شده بود، در بخش مربوط به ایران در این موزه ظاهر شدند و روی زمین دراز کشیدند تا توجه حضار را به خود جلب کنند.

شهر واشنگتن در روز شنبه مانند هفته‌های گذشته صحنه تجمع ایرانیانی بود که علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دادند. دو روز پیش، در دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز تجمع اعتراضی حمایتی برگزار شده بود. در غرب آمریکا، تجمع‌‌های اعتراضی در چند شهر برگزار شد که یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایش در لس‌انجلس بود. ایرانیان قبلا مقابل ساختمان یونیسف در این شهر نیز تجمع برگزار و به سکوت این نهاد سازمان ملل درباره کشتارها در ایران اعتراض کرده بودند.

در تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا، گروهی از رانندگان کامیون با پرچم‌های شیر و خورشید ایران در همبستگی با اعتصاب رانندگان کامیون در ایران، در خیابان یانگ حرکت کردند. حرکت مشابهی در دیگر شهر بزرگ کانادا، مونترال، نیز انجام شده است.

حمایت از اعتراض‌های ایران در سطوح سیاسی نیز در جریان است. در استرالیا، کلر چندلر، نماینده مجلس سنا، از دولت این کشور انتقاد کرد که واکنش سریع به رویدادهای ایران نشان نداده و گفت در حالی که زنان و کودکان در خیابان‌های ایران به دست حکومت کشته می‌شوند، کانبرا نباید نگران روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی باشد.

در آلمان، یه اونه ریه، نماینده‌ای از حزب سوسیال دموکرات، در توییتر به تولد ۳۲ سالگی توماج صالحی، خواننده رپ معترض، اشاره کرد و آرزو کرد توماج تولد سال آینده‌اش را در ایرانی آزاد جشن بگیرد. همچنین، سه گروه تئاتر از سه کشور آلمان، سوئیس و رومانی همبستگی‌شان را با دو هنرمند ایرانی بازداشت‌شده، سهیلا گلستانی و حمیدپورآذری، اعلام و فیلم‌های حمایتی خود را منتشر کردند.