«اسد پیشنهاد پوتین برای نشست مشترک با اردوغان را رد کرده است»

اسد می‌گوید ترکیه با حمایت از گروه‌های بنیادگرا و افراطی و حملات مکرر نظامی در شمال سوریه از تروریسم حمایت کرده است

دولت اردوغان در جنگ سوریه از گروه‌هایی حمایت کرد که سعی در سرنگونی بشار اسد داشتند‌ـ MIKHAIL KLIMENTYEV / SPUTNIK / AFP

سه منبع آگاه روز جمعه، ۲ دسامبر، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که سوریه پس از بیش از یک دهه خون‌بار از آغاز جنگ داخلی در این کشور، تلاش‌های روسیه برای میانجی‌گری میان بشار اسد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، را رد کرده است.

دولت اردوغان در جنگ سوریه از گروه‌هایی حمایت کرد که سعی در سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، داشتند و رهبر سوریه را به تروریسم دولتی متهم می‌کرد.  

اردوغان در اوایل درگیری‌ها گفته بود پیش‌شرط مذاکره و صلح این است که حکومت اسد قدرت را واگذار کند.

اسد می‌گوید ترکیه با حمایت از گروه‌های بنیادگرا و افراطی و حملات مکرر نظامی در شمال سوریه از تروریسم حمایت کرده است. آنکارا پس از مقصر دانستن جنگجویان کرد سوری در بمب‌گذاری اخیر استانبول، در حال تدارک حملات احتمالی دیگری به شمال سوریه است.

روسیه که به اسد کمک کرد تا جریان جنگ سوریه را به نفع خود تغییر دهد، می‌گوید که به دنبال راهکاری سیاسی برای پایان درگیری بین سوریه و ترکیه است و می‌خواهد رهبران دو کشور را سر میز مذاکره بنشاند.

اردوغان آمادگی خود را برای ایجاد روابط حسنه با سوریه اعلام کرده است. او چندی پیش با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصری، در حالی دیدار کرد که پیش از این بارها تاکید کرده بود که نمی‌تواند با رهبری که با کودتا به قدرت رسیده، ملاقات کند. حالا اردوغان می‌گوید که ترکیه می تواند همین روند را با سوریه در پیش بگیرد. او در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «در سیاست نباید کینه داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سه منبع آگاه از موضع سوریه در مورد مذاکرات احتمالی گفته‌اند که اسد پیشنهاد نشست مشترک با اردوغان و پوتین، را رد کرده است.

دو تن از این منابع گفته‌اند دمشق معتقد است که چنین دیداری باعث تقویت اردوغان در آستانه انتخابات ترکیه در سال آینده می‌شود، به ویژه اگر هدف آنکارا بازگرداندن ۶/۳ میلیون آواره به سوریه باشد.

اسد می‌گوید «چرا به اردوغان یک پیروزی مجانی بدهیم؟» یکی از این دو منبع گفته است که هیچ تماس نزدیکی قبل از انتخابات اتفاق نخواهد افتاد و حتی سوریه پیشنهاد نشست مشترک وزرای خارجه سوریه، روسیه و ترکیه را رد کرده است.

منبع آگاه سوم که یک دیپلمات مطلع از این پیشنهاد است، گفت: «سوریه چنین نشستی را در صورتی که با دستورکار مشخصی نباشد، بی فایده می‌داند و آنچه تاکنون درخواست کرده، خروج کامل نیروهای ترکیه از سوریه است.»

مقامات ترکیه هشدار داده‌اند که ارتش این کشور در حال آماده‌سازی خود برای تهاجم زمینی به شمال سوریه است؛ جایی که قبلا حملات توپخانه‌ای و هوایی انجام داده است. همچنین دولت ترکیه اعلام کرده که آماده مذاکره با سوریه درباره امنیت مرزی، دور کردن مبارزان کرد سوری ی‌پ‌گ از مرز ترکیه وانتقال پناهندگان به «مناطق امن»، است.

یک منبع آگاه از رویکرد ترکیه در قبال این موضوع گفت که دیدار اسد و اردوغان «در آینده نه چندان دور»، ممکن است.

او گفت: «پوتین دارد به تدریج مسیر را برای این دیدار مهیا می‌کند. این اتفاق، شروع یک تغییر بزرگ در سوریه خواهد بود، دستاوردهای بسیار مثبتی برای ترکیه هم خواهد داشت و روسیه نیز از آن سود خواهد برد.»

بیشتر از جهان