واکنش منفی کاخ سفید به توقیف رادیو آزادی و صدای آمریکا در افغانستان

رینا امیری: طالبان از جهان می‌خواهند که افغانستان را منزوی نکنند، اما خودشان به منزوی کردن مردم اصرار دارند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که توقیف رسانه‌های آزاد یکی دیگر از جنایات طالبان است - SUSAN WALSH / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۱ آبان، در توییتی از اقدام طالبان مبنی بر توقیف دو رادیوی بین‌المللی در افغانستان انتقاد کرد و نوشت: «توقف فعالیت‌ رادیو آزادی و صدای آمریکا در افغانستان، یک اقدام ظالمانه دیگر را به فهرست طولانی دستورهای ظالمانه طالبان اضافه می‌کند.»

پرایس در ادامه نوشت که ایالات متحده از حق دسترسی به رسانه‌های مستقل در سراسر جهان حمایت می‌کند. او همچنین به حق دسترسی به اطلاعات که پیش از این در دولت پیشین افغانستان به رسمیت شناخته شده بود، اشاره کرد و نوشت: «مردم افغانستان مستحق دسترسی به اخبار آزاد و مستقل‌اند.»

در همین حال رینا امیری، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، با تایید سخنان پرایس در توییتی نوشت که «طالبان از جهان می‌خواهند که افغانستان را منزوی نکنند، اما خودشان به کشاندن مردم به انزوا اصرار دارند.»

امیری توقیف رسانه‌های آزاد بین‌المللی در افغانستان را تلاشی برای محرومیت مردم این کشور از دسترسی به اطلاعات عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان، روز چهارشنبه ۹ آذر، دستور توقف پخش برنامه‌های رادیو آزادی/اروپای آزاد و صدای آمریکا را در بیش از ۱۰ استان افغانستان صادر کردند. رئیس پخش و نشر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در توییتی به صراحت اعلام کرد که فعالیت رادیو آزادی را به دلیل انتشار دیدگاه‌های مخالف طالبان متوقف کرده‌اند. عبدالحق حماد، با انتشار تصویری از صفحه توییتر رادیو آزادی که دیدگاه یک شهروند در مورد سفر حنا ربانی و انتقاد از رهبران طالبان در آن بازتاب یافته بود، نوشت: «چنین رسانه‌های مخربی باید مسدود شوند.»

در همین حال، این گروه فعالیت رادیو صدای آمریکا (VOA) را که از سال ۱۹۸۰ در افغانستان آغاز شد نیز منع کردند. این رسانه اعلام کرد که با وجود توقف فعالیت‌هایش روی موج ۱۵ اف.ام دو موج متوسط در داخل افغانستان، روی موج تازه‌ای در بیرون از افغانستان به کارش ادامه می‌دهد.

طالبان در حالی که حمایت از رسانه‌های آزاد را به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌ها برای بازگشت به قدرت در افغانستان پذیرفته بودند، اما علاوه بر جلوگیری از فعالیت آزادانه خبرنگاران و رسانه‌های داخلی، در فروردین ۱۴۰۱، پخش و نشر تلویزیون‌های خارجی را که از طریق شبکه‌های افغانستان صورت می‌گرفت نیز متوقف کردند. این گروه با فشار و سانسور شدید بر رسانه‌های داخلی در یک سال گذشته، سبب مسدود شدن دست‌کم ۲۱۹ رسانه چاپی، تصویری و صوتی در افغانستان شده‌اند.

بیشتر از جهان