افزایش حملات در پاکستان؛ آمریکا چهار تروریست فعال در افغانستان را تحریم کرد

تحریک طالبان پاکستان از پایان آتش‌بس و افزایش حمله علیه نیروهای دولتی خبر داده است

حمله انتحاری چهارشنبه گذشته در شهر کویته پاکستان با واکنش گسترده مقام‌های دولت این کشور روبه‌رو شد- BANARAS KHAN/ AFP

همزمان با افزایش حمله‌های مرگبار در پاکستان، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد چهار تروریست فعال در افغانستان را که اعضای تحریک طالبان پاکستان و شبکه القاعده در شبه‌قاره هندند، تحریم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، دوم دسامبر (۱۱ آذر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از تمامی ابزارهای ضدتروریسم خود برای مبارزه با تهدیدهای ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، ازجمله شاخه القاعده در شبه‌قاره هند و تحریک طالبان پاکستان، استفاده خواهد کرد. چهار فرد تحریم‌شده عبارت‌اند از: اسامه محمود، امیر القاعده شاخه هندوستان، عاطف یحیی غوری، معاون امیر القاعده شاخه هندوستان، محمد معروف، مسئول جذب نیروی القاعده، و قاری امجد، معاون تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی). قاری امجد در حال حاضر مسئولیت عملیات جنگجویان تی‌تی‌پی در منطقه خیبرپشتون‌خواه را برعهده دارد. براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، این کشور تمام دارایی‌ها و منافع مالی این افراد را مسدود کرده است و شهروندان آمریکا حق هیچ‌گونه معامله با آن‌ها را ندارند.

حمله انتحاری چهارشنبه گذشته در شهر کویته پاکستان با واکنش گسترده مقام‌های دولت این کشور رو‌به‌رو شد. در این حمله، یک عامل انتحاری، کاروان نیروهای ارتش پاکستان را هدف قرار داد و درنتیجه، چهار تن، ازجمله یک افسر نظامی ارتش، کشته و ۲۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این حمله که درست پس از اعلام تحریک طالبان پاکستان مبنی‌بر پایان آتش‌بس با دولت این کشور صورت گرفت، موجب خشم و واکنش تندی در سراسر پاکستان شد. مقام‌های دولت پاکستان روز پنجشنبه از رژیم طالبان در افغانستان خواستند تا جلو حملات انتحاری را که مبدا آن افغانستان است، بگیرند.

رعنا ثناالله خان، وزیر داخله/ کشور پاکستان، روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که هشدار تازه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) نشان می‌دهد این گروه در افغانستان آموزش دیده است، از آن‌جا حمایت می‌شود و برای حملات تروریستی به پاکستان می‌آیند.

دولت طالبان در افغانستان می‌گویند که نمی‌گذارند از کشورشان علیه هیچ کشور دیگری اقدامی صورت گیرد، اما در عمل خلاف این مشخص شده است. رعنا ثنالله خان همچنین گفت که اگر ادعای تی‌تی‌پی درمورد حمله روز چهارشنبه درست باشد، این مسئله باید برای طالبان افغانستان که حامی این گروه‌اند، نگران‌کننده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله انتحاری به کاروان ارتش پاکستان زمانی صورت گرفت که آنان درحال تامین امنیت کسانی بودند که کارزار واکسیناسیون فلج اطفال را در کویته به‌پیش می‌بردند. شدت حمله انتحاری به‌حدی بود که یک کامیون ارتش را به ته دره پرتاب کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام های رژیم طالبان در افغانستان ادعاهای دولت پاکستان را درمورد حمایت این گروه از تی‌تی‌پی رد کرده‌اند. عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، به آسوشیتدپرس گفته است، ما به پاکستان و تمام کشورهای جهان اعلام می‌کنیم که از خاکمان علیه هیچ کشوری اقدامی صورت نخواهد گرفت.

تحریک طالبان پاکستان، مشهور به تی‌تی‌پی، یک گروه جداگانه، اما متحد با طالبان افغانستان‌اند. آنان رهبری ملا هیبت‌الله را قبول کرده و به‌عنوان امیرالمومنین با او بیعت کرده‌اند. با سلطه گروه طالبان بر افغانستان، تی‌تی‌پی فضای بیشتری در افغانستان به‌دست آورده است تا علیه دولت پاکستان فعالیت کند. این گروه به همین دلیل، آتش‌بس چندماهه با دولت پاکستان را پایان‌یافته اعلام کرد.

هفته گذشته حنا ربانی کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان، همراه با هیئتی به افغانستان رفت و با تعدادی از رهبران طالبان ملاقات کرد. کارشناسان یکی از دلایل سفر او را مسئله پایان آتش بس میان تی‌تی‌پی و دولت پاکستان عنوان کرده‌اند. تی‌تی‌پی روز پنجشنبه ادعا کرد که یک کاروان ارتش را در منطقه وزیرستان جنوبی هدف قرار داده است؛ هرچند این ادعا را ارتش پاکستان رد کرده است. اعلام پایان آتش‌بس و آغاز درگیری‌های تازه حتی می‌تواند برای کشورهای منطقه هم تنش‌زا باشد.

سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان بر افغانستان، یک بار دیگر گروه‌های تروریستی منطقه را به‌سوی افغانستان جذب کرده است. سازمان‌های استخباراتی/ اطلاعاتی منطقه می‌گویند که القاعده، داعش و سازمان‌های جهادی دیگر، مشغول بسیج و گسترش فعالیت‌های خود شده‌اند. روزنامه پرتیراژ هندو (THE HINDU) به نقل از رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، نوشته است که سازمان‌های تروریستی «لشکر طیبه» و «جیش محمد» هم که برای مبارزه با دولت هند ایجاد شده‌اند، پایگاه‌های آموزشی خود را به افغانستان انتقال داده‌اند. برخلاف ادعای رژیم طالبان مبنی‌بر استفاده‌نشدن از خاک افغانستان برای حمله علیه کشورهای دیگر، گروه‌های تروریستی ازطریق آن کشور، در حال نفوذ به کشور‌های همسایه افغانستان و حتی منطقه‌اند.

بیشتر از جهان