شاه‌میگو؛ غذای نهنگ‌های در حال انقراض در ضیافت کاخ سفید

فروشگاه زنجیره‌ای هول‌فودز با اعلام ممنوعیت فروش شاه‌میگوی مین، صید آن را برای نهنگ حقیقی اقیانوس اطلس شمالی خطرناک اعلام کرد

گنجاندن شاه‌میگوی مین، درست پس از این‌که هول‌فودز تصمیمش را مبنی بر توقف فروش این غذای لذیذ به دلیل خطری که برای نهنگ‌های در حال انقراض دارد اعلام کرد، باعث تعجب همگان شد- Canva

در ضیافت شام دولتی که به میزبانی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای همتای فرانسوی‌اش برگزار می‌شود، از امانوئل مکرون با خاویار اوسترا (ماهی قره‌برون) آمریکایی، شاه‌میگوی مین کره‌اندود، گوشت گاو و شراب کالیفرنیا پذیرایی خواهد شد.

دو خانواده بایدن و مکرون‌ در یک دورهمی با مایه رنگ‌های قرمز، سفید و آبی در خیمه‌ای که در چمن جنوبی کاخ سفید به مناسبت اولین دیدار دولتی‌شان به میزبانی رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان انتخاب شدنش در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) برپا می‌شود، شرکت خواهند کرد.

فهرست شام روز پنجشنبه (۱۰ آذر) برای پذیرایی از ۳۰۰ تا ۴۰۰ مهمان، از حالا منتشر شده است و غذاهای شام این دورهمی مارمالاد موسیر، منتخبی از پنیر سه ایالت مختلف آمریکا، سیب‌زمینی و گوشت گاو به همراه شراب‌های کالیفرنیایی خواهد بود.

در این دورهمی شراب شاردونی (سفید) نیوتن «از صافی نگذشته» و شراب انگور ساوونیون آناکوتای «نایتس ولی» به همراه یک شراب گازدار کالیفرنیایی به نام رودره استت برو رز که ریشه فرانسوی دارد، سر میز خواهد آمد. فهرست مشخص شده برای دسر شامل کیک شیفون پرتقالی و گلابی برشته با سس مرکبات به همراه «بستنی خامه‌ای» است.

هرچند گنجاندن شاه‌میگوی مین، درست پس از این‌که هول‌فودز تصمیمش را مبنی بر توقف فروش این غذای لذیذ به دلیل خطری که برای نهنگ‌های در حال انقراض دارد اعلام کرد، باعث تعجب همگان شد.

این فروشگاه زنجیره‌ای خواربار اعلام کرد فروش شاه‌میگوهای صید شده در خلیج مین را به دلیل نگرانی در مورد گرفتار شدن نهنگ‌های بزرگ‌سر در خطر انقراض اقیانوس اطلس شمالی در تورهای صید، از ماه آینده متوقف خواهد کرد. طبق برآورد محققان، کمتر از ۳۵۰ نهنگ بزرگ‌سر اقیانوس اطلس شمالی باقی مانده‌اند و سایر آن‌ها عمدتا به علت اقدام‌های انسان از بین رفته‌اند.

این شرکت در پی تغییراتی که گروه‌های ثالث مستقل نظارت بر غذاهای دریایی در رتبه‌بندی صید شاه‌میگوی مین از لحاظ پایداری دادند، به این تصمیم رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این‌که طرح دیده‌بان غذاهای دریایی آکواریوم مونتری –ام‌بی‌ای (MBA) جایگاه شاه‌میگوی مین را به فهرست قرمز خود تنزل داد، شورای نظارت دریایی –ام‌اس‌سی‌ (MSC) اوایل ماه نوامبر (آبان) مجوز صید شاه‌میگو در خلیج مین را به حالت تعلیق درآورد.

هول‌فودز گفت به منظور انجام وظیفه‌اش در قبال استانداردهای تامین منابع مصوب سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) تصمیم به توقف خرید شاه‌میگو گرفته است.

آن‌ها مقرر کرده‌اند غذاهای دریایی صید شده در طبیعت که در صدها فروشگاهشان به فروش می‌رسد باید از شرکت‌های شیلاتی که تاییدیه ام‌اس‌سی یا رتبه «زرد» یا «سبز» ام‌بی‌ای دارند، تهیه شود.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «داشتن این تاییدیه‌ها و رتبه‌ها از نهاد ثالث در حفظ یکپارچگی استانداردهای ما در مورد همه غذاهای دریایی صید شده در طبیعت که در بخش غذاهای دریایی‌مان به فروش می‌رسد، ضروری است.»

این فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی گفت هول‌فودز خرید شاه‌میگوی مین را از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) متوقف کرده است، اما باقیمانده بار این محصول را به فروش خواهد رساند.

این ممنوعیت جنجالی، اعتراض مقام‌های منتخب مین و صنعت شاه‌میگو را برانگیخته است.

چهار عضو هیئت نمایندگان ایالت مین در کنگره در بیانیه‌ای شدید‌اللحن از این تصمیم انتقاد کردند.

در بیانیه سناتورها سوزان کالینز و آنگوس کینگ و نمایندگان چلی پینگری و جرد گلدن و نیز جانت میلز، فرماندار مین، آمده است : «تصمیم هول‌فودز مایوس‌کننده بود و از این‌که شورای نظارت دریایی مجوز پایداری صنعت صید شاه‌میگو را به حالت تعلیق درآورده است و همچنان به معیشت مردان و زنان سخت‌کوش سراسر سواحل مین آسیب می‌زند، عمیقا ناراضی هستیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان