رابرت مالی: گزینه نظامی به‌عنوان آخرین راه‌کار روی میز است

دولت آمریکا نمی‌تواند مطالبات و خواست‌های مردم ایران را تعیین کند

دولت بایدن، به تحریم‌های خود برای تغییر سیاست‌های حکومت ایران ادامه می‌دهد - Mazen Mahdi / AFP

رابرت مالی،‌ نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر موضع رسمی دولت بایدن را تکرار کرد و گفت ایالات متحده هرگز اجازه نمی‌دهد که حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست یابد.

به‌گفته رابرت مالی، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این آمادگی را دارد که در صورت شکست قطعی دیپلماسی و سایر راه‌کارهای غیرنظامی، به‌عنوان آخرین گزینه، برای متوقف کردن حکومت ایران، به اقدام نظامی متوسل شود.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در بخش دیگری از مصاحبه خود با نشریه فارین پالیسی، درباره پیشرفت‌ در برنامه اتمی حکومت ایران گفت: حکومت ایران همچنان هفته‌ها تا رسیدن به سطحی از غنی‌سازی و شکاف هسته‌ای که برای ساخت سلاح اتمی نیاز است فاصله دارد. اما به‌گفته مالی، این فاصله زیاد نیست و جمهوری اسلامی به این مرحله نزدیک شده است.

رابرت مالی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارین‌ پالیسی، حکومت ایران را متهم کرد به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهد و در پی توسعه و گسترش برنامه موشکی خود است.

به‌گفته نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، دولت بایدن، به تحریم‌های خود برای تغییر سیاست‌های حکومت ایران ادامه می‌دهد. اما کماکان تلاش می‌کند تا اعمال تحریم‌ها به مردم عادی ایران لطمه نزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی، اصرار حکومت ایران به توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران، را یکی از عوامل اصلی دانست که مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران را به بن‌بست کشاند.

به‌گفته نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، قبل از این که حکومت ایران بر خواسته خود برای متوقف شدن تحقیقات آژانس اصرار کند، کشورهای غربی به امضا توافق با حکومت ایران نزدیک بودند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در بخش دیگری از گفت‌و‌گو خود با نشریه فارن پالسی به اعتراض‌های سراسری در ایران هم اشاره کرد و گفت این مردم ایران هستند که خواست‌ها و مطالبات خود را پیش می‌برند و دولت آمریکا نمی‌‌تواند مطالبه‌‌ای تعیین کند.

رابرت مالی پیشتر به‌خاطر انتشار یک توییت درباره ماهیت و خواست‌های معترضان در ایران با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده بود.

رابرت مالی گفته بود معترضان برای این در خیابان‌ها حضور دارند که از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهند به کرامت آن‌‌ها احترام بگذارد و حقوق بشر را رعایت کند. او بعدها از این موضع خود عقب‌نشیتی کرد.