رابرت مالی: آمریکا با همکاری‌های نظامی ایران و روسیه مقابله می‌کند

مالی: حکومت ایران حقوق زنان را زیر پا می‌گذارد، نباید جایی در «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل داشته باشد

واکنش کشورهای غربی به تداوم همکاری‌های نظامی میان حکومت ایران و روسیه و دامنه سرکوب‌ اعتراض‌های در ایران ادامه دارد.

روز پنجشنبه رابرت مالی، نماینده ويژه دولت آمریکا در امور ایران، از اقدام آمریکا برای افشای برنامه انتقال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه دفاع کرد و گفت ایالات متحده همچنان به افشای دخالت‌های جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین ادامه خواهد داد.

رابرت مالی همچنین از موضع دولت ایالات متحده برای اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل دفاع کرد و گفت: «حکومت ایران کشوری است که حقوق زنان را پایمال می‌کند. به این اعتبار، نباید جایی در این نهاد سازمان ملل داشته باشد.» 

با این حال، رابرت مالی اضافه کرد که سازمان ملل سازوکارهای اداری و تصمیم‌گیری خود را دارد او نمی‌تواند نتیجه نهایی تصمیم‌گیری در این باره پیش‌بینی کند.

تصمیم‌گیری درباره عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن» بر عهده ۵۴ عضو شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ويژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه سوم نوامبر (۱۲ آبان‌ماه) در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه، حکومت ایران را متهم کرد که در کنار روسیه، برای تداوم جنگ تجاوزگرانه‌اش علیه اوکراین، ایستاده است.

شبکه خبری العربیه در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه‌اش به‌نقل از رابرت مالی نوشت: حکومت ایران، به‌دلیل انتقال پهپادها و همکاری‌های نظامی با روسیه، وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده است و این همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو برای جهانیان روشن شده است.

به‌گفته رابرت مالی، حکومت ایران از افشای همکاری‌های نظامی خود با روسیه، در میانه جنگ تجاوزگرایانه در اوکراین، خجالت می‌کشد؛ برای همین است که تاکنون این همکاری‌ها را انکار کرده است یا گزارش‌ها از به‌کارگیری نیروهای روسی از پهپادهای ساخت ایران را ساختگی می‌داند.

شبکه خبری العربیه، در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود، به‌نقل از «مرکز مقاومت ملی اوکراین» نوشت: گروهی از نیروها و کارشناسان ایرانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای آموزش نیروهای روسی در مناطق اشغال‌شده خرسون و کریمه مستقر شده‌اند.

به‌‌‌گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای ایرانی حاضر در مناطق اشغال‌شده اوکراین برای آموزش‌های نظامی مرتبط با پهپادهای تهاجمی شاهد-۱۳۶ فرستاده شده‌اند.

رابرت مالی در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه‌‌اش با العربیه گفت: دولت آمریکا همچنان به اقدامات خود برای جلوگیری از انتقال پهپادها یا هر تجهیزات نظامی از ایران به روسیه ادامه می‌دهد.

به‌گفته نماینده وزارت خارجه آمریکا، هر شخص یا نهادی که مسئولیتی در نقل‌و‌انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه داشته باشد در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌‌گیرد.

رابرت مالی، به اشخاص و فعالان اقتصادی و تجاری در منطقه هشدار داد که مراقبت باشند تا هیچ گونه مشارکتی در روند نقل‌و‌انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه نداشته باشند. به‌گفته نماینده وزارت خارجه آمریکا، اگر چنین همکاری‌های دیده شود، ایالات متحده افراد یا شرکت‌ها دخیل را تحریم خواهد کرد.