کشتار اعضای دو خانواده در دایکندی؛ طالبان کشته‌شدگان را «بغاوتگر» خواند

صندوق کودکان سازمان ملل گفت چهار کودک از جمله کشته‌شدگان‌ بودند که از ۱ تا ۱۴ سال سن داشتند

صبح روز پنجشنبه، حدود ۲۵۰ تن از جنگجویان طالبان با هجوم به روستای سیوک شیبر در مرکز بامیان، ۸ تن را کشتند و یک نفر را سربریدند-Wakil KOHSAR / AFP

دو روز پس از کشته‌ شدن ۹ تن از جمله زنان، کودکان و مردان در روستای سیوک شیبر در مرکز دایکندی، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان به رهبری سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، کشته‌شدگان از جمله چهار کودک ۱ تا ۱۴ ساله را «بغاوتگران» (سرکشی‌کنندگان - شورشیان) خواند و ادعا کرد که افراد کشته‌شده به اقدام مسلحانه علیه طالبان دست زده بودند.

صبح روز پنجشنبه، حدود ۲۵۰ تن از جنگجویان طالبان با یورش به روستای سیوک شیبر در مرکز بامیان، ۸ تن از اعضای دو خانواده را بازداشت، شکنجه و تیرباران کردند و یکی دیگر را سر بریدند. یکی از بستگان افراد کشته‌شده به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان به صورت مشخص به خانه‌های دو تن از متنفذان قوم هزاره به نام‌های محمد داد جعفری و هاشم خان حمله کردند و ۹  تن را طی حدود ۳ ساعت بازرسی، بازداشت و شکنجه و تیرباران کردند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز جمعه، در اطلاعیه‌ای نوشت که در حمله طالبان به روستای سیوک شیبر در مرکز دایکندی، چهار کودک که از ۱ تا ۱۴ سال سن داشتند کشته شدند. صندوق کودکان سازمان ملل ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان، نوشت: «صندوق کودکان سازمان ملل، تمامی خشونت‌ها علیه کودکان را محکوم می‌کند.»

عبدالنافع تکور، سخنگوی سراج‌الدین حقانی، در پیام ویدیویی که از رسانه‌های تحت کنترل طالبان پخش شد، کشته شدن ۹ نفر به دست اعضای این گروه در روستای سیوک شیبر در مرکز دایکندی را تایید کرد و گفت هیچ کودکی در میان کشته‌شدگان نبوده است.

تکور مدعی شد که طالبان پس از دریافت گزارشی مبنی بر حضور افراد مسلح در روستای سیوک شیبر، ابتدا نماینده‌هایش را برای تسلیم شدن افراد مسلح فرستاد، اما پس از آنکه افراد مذکور تسلیم نشدند، افراد این گروه به خانه‌هایشان هجوم بردند و آن‌ها را کشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان در حالی کشته‌شدن ۹ تن از جمله کودکان را در دایکندی تایید کرد که روز جمعه، دفتر استانداری طالبان در دایکندی، با خودداری از تایید کشته‌شدن این افراد در اطلاعیه‌ای گفت اعضای این گروه شماری از افرادی را که از سال‌ها پیش به این سو، با هم بر سر زمین دعوای حقوقی داشتند، بازداشت کردند.

دفتر استانداری طالبان در دایکندی، روز شنبه و پس از انتشار گسترده خبر تیرباران شدن ۹ نفر از ساکنان روستای سیوک شیبر، در بیانیه‌ دیگری که با بیانیه قبلی تناقضی آشکار داشت، گفت ۹ تن از افراد پس از آن کشته شدند که علیه طالبان مقاومت مسلحانه کردند.

در بیانیه دوم دفتر استانداری طالبان آمده است: «از مدتی پیش به این سو، گروه مسلح غیرمسئول در این منطقه جای گرفته و دست به راه‌گیری (دزدی و غارت) مردم و مجاهدین زده و آسیب‌های جانی و مالی به مردم وارد کردند. در طی راه‌گیری‌ها در گذشته، این افراد یک نفر غیرنظامی را به شهادت رسانده و یکی از مجاهدین را زخمی کرده بودند.»

دفتر استانداری طالبان مدعی شد که افراد کشته‌شده با جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و نیروهای مسلح پیرو مولوی مهدی در بلخاب ارتباط داشتند و از آن‌ها اسلحه دریافت می‌کردند.

یکی از بستگان افراد کشته‌شده، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، ادعای طالبان را رد کرد و گفت خانواده‌های محمد داد جعفری و هاشم خان که هدف حمله طالبان قرار گرفتند با خانواده شخصی به نام حاجی غریب حسین، از سال‌ها پیش به این سو، بر سر زمین دعوای حقوقی داشتند و به‌دلیل درگیری‌هایی که در گذشته میان آن‌ها رخ داد، دو طرف چند قبضه اسلحه برای دفاع شخصی در خانه‌های خود داشتند.

به گفته این منبع آگاه، طالبان با انگیزه قومی به این دو خانواده حمله کردند و مردان، زنان و کودکان را نیز تیرباران کردند. پنج تن از اعضای این دو خانواده در اسارت طالبان‌اند و نگرانی از اعدام آن‌ها به دست طالبان نیز وجود دارد.

حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از سیاستمداران هزاره، در یادداشتی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، کشته شدن ۹ تن از اعضای دو خانواده در دایکندی را محکوم کرد و در مورد تکرار حوادث مشابه هشدار داد. محقق گفت طالبان در هر شهرستان دایکندی حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای مسلح خود را مستقر کرده است و نگرانی از کشتارهای مشابه وجود دارد.

محقق از حمایت برخی از دولت‌ها از طالبان انتقاد کرد و گفت: «از مجامع حقوق بشری می‌خواهم به قضیه کشتار اعضای دو خانواده در دایکندی، رسیدگی کرده و اقدام فوری انجام دهند. از دولت‌هایی که پول‌های فراوان برای این گروه کودک‌کش ارسال می‌کنند نیز می‌خواهم که روند تقویت این اداره ظالم را متوقف کنند.»